عمومی و سایر

کپی رایتینگ چیست؟ کپی رایتر کیست؟

کپی رایتینگ چیست؟ زمانی که با خواندن یک متن یا شعار برند، نظرتان به آن موضوع بسیار جلب می شود یا زمانی که با دیدن یک تبلیغ تا مدت ها در ذهن خود آن را مرور می کنید در واقع شما در تله تکنیک های کپی رایتینگ افتاده اید که در ادامه به طور جامع به پاسخ سوال کپی رایتینگ چیست؟ و مهارت های لازم برای تبدیل شدن به یک کپی رایتر را بررسی خواهیم کرد. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

 

کپی رایتینگ چیست؟

🔍 به اشتباه مردم گمان می کنند کپی رایترها کسانی هستند که مقاله مینویسند و این اشتباه است. پیش هر تبلیغی که در تلویزیون مشاهده می کنید یا در شعارهای برندهای مختلف می شنوید یک کپی رایتر وجود دارد که از طریق استفاده از قوانین کپی رایتینگ در تولید محتوای خود، روی تاثیرگذاری پیام اثر می گذارد و باعث می شود این تبلیغ، شعار و پیامی که قصد انتقال آن به مخاطب وجود دارد در ذهن وی ماندگار بماند.

مفهوم کپی رایتینگ چیست؟ مفهوم کپی رایتینگ را در ابتدا فردی به نام دیوید اگیلوی بوجود آورد آن هم زمانی که ساعتها برای یافتن جملاتی که بیشترین تاثیرگذاری را بر مخاطب داشته باشند وقت گذاشت و فکر کرد. او قصد داشت برای برند رولز رویس یک شعار تبلیغاتی بنویسد و این کار را به بهترین شیوه انجام داد طوریکه شعار برند او همچنان جزو بهترین شعارهای برند شناخته می شود از این رو او را پدر کپی رایتینگ جهان میشناسند.

برای تبدیل شدن به یک کپی رایتر ماهر نیاز به دانستن کلمات عجیب و غریب و اصطلاحات و واژگان پیچیده نیست بلکه کپی رایتینگ استفاده از کلمات روزمره به شیوه ای است که تاثیرگذاری و ماندگاری آنها در ذهن خواننده، بیننده و به طور کلی مخاطب بیشترین حد ممکن باشد.

کپی رایتر کیست؟

کپی رایتر کیست؟

👈 در قسمت قبل به سوال کپی رایتینگ چیست؟ پاسخ داده شد. اکنون که با مفهوم عبارت کپی رایتینگ آشنا شده اید لازم است معنای عبارت کپی رایتر را نیز بدانید. کپی رایتر کسی است که در پیاده سازی کپی رایتینگ تخصص داشته باشد (Copywriter). این شخص نوعی نویسنده محسوب می شود بنابراین از ملزومات کپی رایتر شدن این است که فرد تا حد قابل قبولی به اصول نویسندگی و نگارش تسلط داشته باشد.

داشتن مهارت نویسندگی به معنای آگاهی از مهارت های عنوان نویسی، ساده نویسی و اختصاص نویسی خواهد بود که ترکیب این سه مهارت می تواند از شما یک کپی رایتر موفق بسازد. همچنین استفاده از تکنیک های بازاریابی و فروش کمک بسزایی در نوشتن یک متن تبلیغاتی خواهد کرد. بدین ترتیب چنین متنی می تواند نظر مخاطبان بیشتری را جلب کند بنابراین فروش نیز به مراتب افزایش پیدا خواهد کرد.

حال قرار است با هر یک از سه مهارت لازم برای تبدیل شدن به یک کپی رایتر خوب به طور مفصل آشنا شویم پس ادامه این مقاله را با دقت مطالعه کنید.

مهارت های لازم برای کپی رایتینگ چیست؟

در ادامه به سوال مهارت های لازم برای کپی رایتینگ چیست؟، پاسخ داده شده است؛ این موارد شامل :

☑️ عنوان نویسی: از آنجایی که عنوان هر مطلب، نخستین موردی است که مخاطب با آن مواجه می شود بنابراین بسیار مهم است که نظر وی را جلب کند و از این طریق به مطالعه ادامه مطلب بپردازد.

در واقع عنوان اولین شانس شما برای تبدیل شدن به یک کپی رایتر حرفه ای خواهد بود به طوریکه یک عنوان خوب 19 برابر به نتایج بهتری ختم می شود. از این رو لازم است در انتخاب عنوان از کلماتی که شوق، هیجان و کنجکاوی را در مخاطب ایجاد میکنند استفاده کنید.

☑️ زمانی مخاطب با مطلب شما احساس نزدیکی بیشتری می کند که بتواند آن را درک کند بنابراین هر چقدر از کلمات ساده تر در عین حال جذاب تری استفاده کنید مخاطب احساس صمیمت بیشتری با شما خواهد کرد و از این طریق توجه وی بیشتر جلب خواهد شد.

با ساده نویسی به راحتی می توانید با ایجاد احساس صمیمیت در مخاطب، اعتماد وی را نیز جلب نمایید.

☑️ اختصاصی نویسی: از دیگر ویژگی های مهم در زمینه کپی رایتینگ، تولید یک متن به صورت اختصاصی است به این معنی که مخاطب شما باید احساس کند متن شما فقط برای وی نوشته و روی نیاز او متمرکز شده است.

اما به طور کلی حوزه های فعالیت یک کپی رایتر تنها به این مهارت ها محدود نمی شود و قابلیت های دیگری برای تبدیل شدن به یک کپی رایتر موفق وجود دارد.

این قابلیت ها شامل شناخت مخاطب، توانایی نویسندگی قوی و داشتن اطلاعات کافی در خصوص مطلب مدنظر می باشد.

در واقع حرفه ای شدن در زمینه کپی رایتینگ نیازمند آشنایی با این سه فعالیت و زیر و بم هر کدام خواهد بود که در ادامه به توضیح هر کدام به صورت جداگانه می پردازیم.

 

مهارت های لازم برای کپی رایتر

☑️ شناخت مخاطب: شما باید بدانید که برای چه کسی در حال فعالیت هستید و قرار است نظر چه کسی را جلب کنید. به عبارت دیگر شناخت کافی از مخاطب باعث می شود جزییات رفتاری، احساسات و نیازهای وی برای شما به عنوان یک کپی رایتر ماهر آشکار شود. ممکن است بی اهمیت باشد اما جنسیت مخاطب شما و اینکه زن باشد یا مرد، بچه باشد یا میانسال یا مسن باعث تغییر در میزان تاثیرگذاری متن شما خواهد داشت چرا که خانم ها سریعتر تحت تاثیر یک تبلیغ قرار می گیرند بنابراین اگر جامعه مخاطب شما بیشتر بانوان هستند از فعل ها و کلمات احساسی بیشتری استفاده کنید. حتی می توانید رنگ های متنوعی را برای جلب توجه بیشتر آنها استفاده کنید.

☑️ توانایی نویسندگی قوی: بدیهی است که برای آنکه کسی به یک کپی رایتر ماهر تبدیل شود باید بداند چگونه کلمات را کنار هم به گونه ای قرار دهد تا هم پیام تبلیغ را بدرستی منتقل کند و هم بسیار اثرگذار و ماندگار باشد. یک متن خوب که توسط یک کپی رایتر ماهر نوشته شده می تواند با ایجاد یک تصویر ذهنی قوی در ذهن مخاطب توسط متن خود در افزایش فروش یک کسب و کار نقش داشته باشد. اگر می خواهید این مهارت خود را تقویت کنید اولین کاری که باید بکنید این است که چند متن با کپی رایتینگ قوی را بررسی کنید و برخی از عناصر را از آن الگو برداری کنید. حتی می توانید خودتان را جای مخاطب قرار داده و شعارهایی که تاثیر زیادی روی شما می گذارد را به یاد بیاورید و بررسی کنید الگوی نوشتاری آن چیست و چگونه توانسته سالها در ذهن شما باقی بماند. به عنوان مثال تبلیغ تلویزیون دوغ عالیس توسط یک کپی رایتر حرفه ای نوشته شده بود طوری که تا مدتها مردم در فضای مجازی درباره آن صحبت می کردند و همین کار باعث هک شدن بیشتر و بیشتر آن بر زندگی مردم شد. ترکیب تصویر و صدا و متن در تبلیغات تلویزیونی می تواند این تاثیرگذاری را افزایش دهد.

 

دیجیتال مارکتینگ چیست؟، با ما در دی ام یار همراه باشید.

چالش های کپی رایتینگ چیست؟

🔍 هنگام تولید یک شعار برند یا تبلیغ در ذهن کپی رایتر ممکن است سوالاتی شکل بگیرد که برای شروع کپی رایتینگ باید به آنها پاسخ درستی بدهد.

این موضوعات شامل موارد زیر می باشند:

✔️ شروع نوشتن من باید از کجا باشد تا پیامی که قصد انتقال آن را دارم به شکل درست منتقل شود.

✔️ موضوعاتی که باید در خصوص آنها بنویسم چه موضوعاتی هستند.

✔️ چه چیزهایی در نوشتن متن مبتنی بر کپی رایتینگ غیرضروری هستند و باید حذف شوند و چه مواردی به طور حتم باید باشند

✔️ چه مواردی باعث جذابیت متن خواهد شد که به گزارش شبیه نباشد و خیلی خشک به نظر نرسد.

کاربردهای کپی رایتینگ

 

کاربردهای کپی رایتینگ چیست؟

🔍 اگر تصمیم گرفته اید که کتابی بنویسید و از اینکه شیوه نگارش شما به سایر نویسندگان شبیه باشد واهمه دارید، با دانستن تکنیک های کپی رایتینگ می توانید از دام کلیشه گویی خلاص شوید و زیباتر و جذاب تر بنویسید.

زمانی که قرار است در یک مراسم سخنرانی کنید اما نمی دانید چگونه نظر چندین مخاطب پیش رویتان را به خود جلب کنید، کپی رایتینگ مهارتی است که به کمک شما می آید و باعث می شود یک سخنرانی موفقیت آمیز داشته باشید طوریکه مخاطب از سخنرانی شما به وجد بیاید.

🔍 در واقع مهارت نویسندگی یک بخش از ماجراست و مهارت کپی رایتینگ بخش دیگر که هر کدام بدون دیگری نمی تواند تاثیرگذاری چندانی روی مخاطب داشته باشد. به عبارت دیگر کپی رایتینگ در ارتباط برقرار کردن با مخاطب شما را راهنمایی می کند تا او را هر چه بیشتر تحت تاثیر قرار دهید.

یکی از موارد دیگری که کپی رایتینگ در برجسته سازی آن موثر است مبحث سئو یا همان بهینه سازی موتور جستجوی گوگل است که هر چه هنر کپی رایتینگ در آن بیشتر رعایت شود مخاطبان بیشتری را جذب می کند چرا که روش های قدیمی سئو دیگر جوابگو نیستند و حضور کپی رایتینگ رقابت سختی را میان افراد سئو کار بوجود آورده است.

برای اطلاع از 20 تکنیک مهم برای تولید محتوای سایت فروشگاهی، کلیک کنید.

 

اگر در فضای مجازی در حال فعالیت و تولید محتوا هستید، لازم است بدانید که انتخاب کلمات شما برای جذب مخاطب در فضای مجازی اهمیت زیادی دارد که دوباره به هنر کپی رایتینگ نیاز خواهید داشت. از این طریق می توانید متقاعدسازی مخاطب خود را تا حد زیادی افزایش دهید. حتی اگر به صورت فردی یا گروهی تصمیم به فروش کالایی را گرفته اید، برای شروع باید بدانید که از چه کلماتی برای جلب توجه مشتری استفاده کنید و این کلمات هستند که فروش شما را کم یا زیاد می کنند.

از توانایی های لازم یک کپی رایتر این است که بتواند از میان انبوه کلمات بهترین را انتخاب کند و آنها را کنار هم به موثرترین نحو بچیند.

خلاصه مطلب

کپی رایتینگ چیست؟ کپی رایتینگ هنر ارتباط برقرار کردن هر چه بیشتر با مخاطب است به شیوه ای که تا مدت ها با دیدن نام یک محصول، به یاد شعار برند یا شعار تبلیغ آن بیوفتد. ما در این مقاله از دی ام یار به طور جامع به سوال کپی رایتینگ چیست؟ و کپی رایتر کیست؟ پاسخ داده ایم. شما می توانید سوالات خود را با ما در قسمت نظرات مطرح کنید.

برای دانلود پی دی اف مطالب کامل این صفحه، کلیک کنید.

کپی رایتر کیست؟

کپی رایتر نویسنده ای است که در پیاده سازی کپی رایتینگ تخصص داشته باشد.

مهارت های لازم برای یک کپی رایتر چیست؟

توانایی در نویسندگی، شناخت مخاطب و ..و از جمله مهارت هایی است که یک کپی رایتر باید به آنها تسلط داشته باشد. در مقاله فوق به سایر مهارت های لازم اشاره شده است.

کپی رایتینگ چه کاربرد هایی دارد؟

برای اطلاع از کاربرد های کپی رایتینگ و تاثیر آن در متقاعد سازی مشتریان، مقاله بالا را مطالعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا