عمومی و سایر

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

فهرست مطالب

چند سالی میگذرد که وارد عصری شدیم به نام عصر دیجیتال و در این عصر زندگی ما از تمام جهات دچار تغییرات عمده شده که یکی از این تغییرات ، تغییرات در دنیای مارکتینگ یا بازاریابی است که عملا می بینیم دیگر بازاریابی سنتی جای خودش رو به بازاریابی دیجیتال میدهد و این یعنی آغاز فرصت های ویژه برای پیشرفت !

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال چیست؟

بصورت کلی معنی واژه دیجیتال مارکتینگ در حقیقت اینطور بیان می شود که هر فعالیتی که برای بازاریابی کسب و کارها صورت بگیرد و در فرآیند این فعالیت ها از ابزار یا دستگاه دیجیتالی استفاده شود اختصارا آنرا دیجیتال مارکتینگ می نامند .

یا به نوعی دیگر طبق تعریفی از ویکی پدیا دیجیتال مارکتینگ نوعی از بازاریابی مدرن است که از فناوری های دیجیتالی مبتنی بر اینترنت وتکنولوژی های بر خط مانند لپتاپ و موبایل و همینطور سایررسانه ها و پلتفرم های دیجیتال ، برای تبلیغات محصولات و خدمات کسب و کارها استفاده می کند.

این نوع بازاریابی ازدهه 1990 الی 2000 میلادی بصورت آرام آرم ظاهر شد و توانست کم کم تمام برند ها و مشاغل رو تحت تاثیر قرار دهد به طوری که اخیرا می بینیم بستر های دیجیتال روند افزایشی زیادی را طی کرده و توانسته در برنامه های روزمره بسیاری از مردم جهان قرار گیرد . قدرت این امر به حدی زیاد شده که می بینیم تعداد بسیاری از مردم بجای حضور در فروشگاه های فیزیکی ترجیح می دهند از فروشگاه های آنلاین سرویس یا کالای خود را انتخاب کنند.

چند نوع دیجیتال مارکتینگ داریم؟

انواع دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ آفلاین

نوعی از بازاریابی دیجیتال هست که بیشتر با تکنیک های سنتی انجام میشه ولی ابزارهای دیجیتال افلاین درش دخیله و اینترنت نقشی در آن ندارد.

چند تا از نمونه هایی که میشه از دیجیتال مارکتینگ آفلاین نام برد:

  • بازاریابی تلفنی
  • بازاریابی از طریق رسانه رادیویی
  • بازاریابی از طریق رسانه های تلویزیونی یا ماهواره ای
  • بازاریابی محیطی از طریق ابزار های مدرن مانند تلویزیون های شهری ، کارت ویزیت دیجیتالی، مانیتورهای تبلیغاتی و …

مزایا و معایب دیجیتال مارکتینگ آفلاین

از مزایا این نوع بازاریابی گستردگی مخاطبان و نرخ بازگشت سرمایه نسبتا خوب است برای برند های با قدرت مالی بالا بیشتر توصیه می شود و برای برنامه های فروش کوتاه مدت بسیار مفید است.

مزیت دیگه ای که میشه نام برد زمان نتیجه گیری کوتاه و پیچیدگی کم آن است که با استفاده از این نوع بازاریابی میتوان در زمان خیلی کوتاه نتیجه خوبی گرفت.

و اما معایب:

  • هزینه های خیلی بالا در مقایسه با نوع آنلاین که عملا این نوع بازاریابی را برای مشاغل کوچک تر محدود میکند.
  • مخاطبانی که تبلیغات شما را میبینند از طرف شما خیلی قابل شخصی سازی نیستند مثلا شما شاید بخواهید فقط مخاطبی تبلیغ شما را ببیند که دارای شرایط جسنیت فقط خانوم با یک بازه سنی خاص دارای شغلی که مربوط باشد و دارای وضعیت مالی مناسب باشد که عملا این امکان در این نوع بازاریابی امکان پذیر نیست.
  • ممکنه تبلیغی که به نمایش میگذارید بخواهید فقط در زمان ، ساعت یا روز خاصی به نمایش بزارید که خیلی این امکان وجود ندارد.
  • در این روش نمی توان تحلیل ، سنجش و ارزیابی دقیقی از میزان بازدهی تبلیغ ها ،تعداد خریدار ها به تفکیک تبلیغ ها و حتی تعداد نمایش های تبلیغات منتشر شده را داشت .

دیجیتال مارکتینگ آنلاین

و اما بازاریابی دیجیتال آنلاین که پیشرفته ترین نوع بازاریابی مورد استفاده است ، در این روش اینترنت نقش اصلی را برای ما بازی می کند.

در این نوع بازاریابی با استفاده از روش های متعدد و ابزار های بی شماری که وجود دارد میتوانیم به برقراری یک رابطه برنامه ریزی شده با مخاطبان خود داشته باشیم , با استفاده از روش های مختلف می توان کمپین های مختلف هدفمند را اجرا کنیم و با برخورداری از بالا ترین دقت به تحلیل و سنجش میزان بازدهی کمپین هامون بپردازیم.

این تحلیل ها به ما این امکان را میدهد که با تست کردن روش های مختلف بتوانیم در نهایت کمپینی با بازدهی (conversion rate) حداکثری را اجرا کنیم.

کمپین تبلیغاتی (advertising campaign) : یک برنامه منظم تبلیغاتی که دارای استراتژی خاص است و قرار است از کانال ها و رسانه های خاصی با اهداف خاصی به بازایابی محصول یا خدمات از مشخص شده بپردازد.

بازاریابی آنلاین شامل دنیایی از اطلاعات ، ابزارها و روش هایی است که در ادامه این مقاله به تمام جزئیات آن میپردازیم:

مزایای دیجیتال مارکتینگ نسبت به مارکتینگ سنتی چیست؟

 

مزایای دیجیتال مارکتینگ نسبت به بازاریابی سنتی

  • مهم ترین مزیت هزینه ست که به مقدار قابل توجهی هزینه های تبلیغات کمتر از بازاریابی سنتی انجام پذیره
  • هیچ محدودیت زمانی و مکانی وجود نداره و مخاطبان در هر جای دنیا و هر زمانی از شبانه روز می توانند به کلیه اطلاعات محصولات و خدمات دسترسی کامل داشته باشند.
  • براحتی تبلیغات ، شخصی سازی می شود و برای هر مخاطبی می توانید تبلیغ مورد نظر را تغییر داده بصورتی با روحیات ، سن و جنسیت او سازگار باشد
  • برای مشاغلی که در حالت سنتی نیاز به جای فیزیکی داشتن مانند مغازه این نیاز به راحتی حذف شده و در نتیجه هزینه های محصول و خدمات کاهش می یابد.
  • تبلیغات بصورت هدفمند قابل اجراست به گونه ای که تمام ویژگی های مخاطب رو میتوانید مشخص کنید و بر اساس این ویژگی ها تبلیغات رو منتشر کنید مثلا اگر فروشگاه محصولات آرایشی زنانه را در نظر بگیریم که در نظر داره کمپین تبلیغاتی شروع کنه براحتی میتونه تبلیغات خود را فقط در سایت ها ، کانال ها و پیج هایی که فقط مخاطب خانم دارند اجرا کند مثل فروشگاه های پوشاک و لباس زیر ، رسانه های روزمرگی و آموزش آشپزی ، سیسمونی و …
  • مدیران مشاغل می توانند خیلی ساده خدمات و محصولات خود را بروز یا تغییر بدون اینکه شامل هزینه اضافه ای باشد.
  • کاهش نیروی انسانی و در نهایت باز هم امکان کاهش قیمت تمام شده خدمات.
  • به دلیل سیستماتیک بودن باعث کاهش خطا های انسانی در تمام فرآیندها از تبلیغات تا پروسه های سفارش و خرید می شود.
  • و …

این مزیت ها تازه گوشه ای از فواید دیجیتال مارکتینگ بود در صورتی این حوزه هر روز بیشتر به گستردگی هاش اضافه میشود و روزی خواهد رسید که دیگر روشی با نام بازایابی سنتی کاملا منسوخ اعلام می شود.

بازاریابی درونگرا یا برونگرا (Outbound & Inbound Marketing)

در نوع دیگری  از تقسیم بندی بازاریابی ما دو نوع درونگرا و برونگرا می رسیم.

بازاریابی درونگرا روش های از بازاریابی هستند که از قدیم هم انجام می شده و صاحبان کسب و کارها باید به دنبال مشتری بروند برای مثال مغازه هایی که وقتی از جلو آن رد می شوید شما را به زور به داخل دعوت میکنند ، پیام های بازرگانی که وسط فیلم ها به اجبار به خورد بیننده میدهد ، بنر های تبلیغاتی داخل سایت ها ، رپورتاژ های آگهی و …

و اما بازاریابی برونگرا یا ربایشی که روش مدرنی است و در این روش مشتری خود به دنبال کسب و کارها می رود.

در این روش با خلق محتوای با کیفیت، مرتبط و اصولی میتوان مشتری را دقیقا لحظه ای که به آن نیاز دارد جذب کرد. برای مثال وقتی که کاربر در گوگل محصولی را جستجو می کند یعنی یا درباره آن اطلاعات می خواهد و یا به آن نیاز دارد ، در اینجا مشتری جذب آن سایت می شود.

یکی دیگر از راه های بازاریابی ربایشی بالا بردن آگاهی کاربر از طریق محتوای آموزشی مرتبط است ، این روش جدیدا بسیار مورد توجه قرار گرفته و درصد قابل توجهی از اعتماد کاربر را جذب میکند و میشود با روش های مارکتینگی این اعتماد را در آخر به خرید منجر کرد.

دیجیتال مارکتینگ مجموعه ای از روش های بازاریابی درونگرا و برونگراست که در ادامه مقاله بیشتر به آنها اشاره میکنیم.

روش‌ها و کانال های اصلی دیجیتال مارکتینگ

کانال ها و روش های دیجیتال مارکتینگ

روش های مختلف و بسیار متنوعی برای بازاریابی دیجیتال وجود دارد که روز به روز هم در حال بیشتر شدن و همه گیر شدن هستند در اینجا ما به چند مورد از بهترین ها اشاره میکنیم برخی از این روش ها ممکن است شباهت هایی به هم داشته باشند ولی بدلیل کاربردی بودنشان اشاره کردن به همه آنها خالی از لطف نیست ، این قسمت از مقاله دائما آپدیت خواهد شد.

  • سئو  یا بهینه سازی موتور های جستجو (seo)

سئو در دیجیتال مارکتینگ

در صورتی که برای میزبانی از مشتری دارای سایت باشید مهم ترین رسانه شما برای بازاریابی و جذب مخاطب موتور جستجوی گوگل هست  به گونه ای که روزانه تعداد بسیار بالایی از کاربران دقیقا همان خدمت یا محصول شمارو دارند جستجو میکنند و این یعنی مخاطب هدف و این مخاطبان بالاترین درصد بازدهی را برای خدمات ما دارند.

بالاترین گزینه های نتایج گوگل همیشه اولین انتخاب کاربران خواهد بود و باید نهایت تلاش را بدست آوردن رتبه های بالا در نتایج گوگل انجام داد ، و دقیقا به کلیه فعالیت هایی که باعث رشد رتبه صفحات سایت ما در نتایج گوگل و کلمه کلیدی مورد نظر انجام میشود را سئو یا بهینه سازی سایت می گویند.

این فعایتها از بصورت کلی به چند دسته تقسیم میشوند:

سئوی داخلی (on page):

کلیه اقداماتی که در داخل سایت باید به آن پرداخت را شامل می شود این اقدامات شامل تحقیق و بررسی روی کلمه های کلیدی مناسب و همینطور میزان جستجو و بازدهی آنها ، تولید محتوای با کیفیت بر اساس فاکتور های سئو ، انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای هر صفحه ، تنظیم ساختار محتوایی سایت ، انتخاب زیر مجموعه ها و دسته بندی های مناسب و … است.

سئوی خارجی (off page):

خارج از سایت اقدامات مهمی انجام می شود که این مورد هم از فعالیت مهم سئو است ، اقداماتی مثل لینک سازی در سایت های دیگران که این خود به تنهایی جریان مفصلی دارد ، ارسال رپورتاژ یا پست تبلیغاتی مهمان ، فعالیت در شبکه های مجازی ، فعالیت در سایت های پخش ویدیو ، ارسال بازدید های هدفمند و برنامه ریزی شده و … وجود دارند.

دقت کنید که این مرحله باید بصورت کاملا مدیریت شده زیر نظر یک متخصص سئو انجام شود و در صورت استفاده غیر تخصصی ممکن است سایت جریمه شود.

سئوی تکنیکال (Technical seo):

اقدماتی که از نظر فنی در باطن سایت شما باید انجام شود مانند :

  • بهینه سازی فایل های css ، js 
  • بهینه سازی مدیا و تصاویر
  • ساختار سازی مناسب url ها
  • بالا بردن سرعت لود سایت
  • و…
  • بازاریابی محتوا (Contetn Marketing)

بازاریابی محتواساده ترین توضیح بازاریابی محتوا میشه تولید و خلق یک محتوایی که برای محصول یا خدماتی انجام میشود و هدف اصلی آن جذب یا آگاهی مخاطب است.

این نوع بازاریابی جدیدترین نوع بازاریابی هست که امروزه به شدت مورد توجه برند های بزرگ و کوچک قرا گرفته است از بزرگترین مزیت آن میتوانیم به بالا بودن میزان بازدهی و جذب شدن مشتری در آن اشاره کرد.

تولید محتوای بازایابی در انواع مختلفی صورت میگیرد مانند محتوای متنی ، محتوای ویدیویی ، پادکست ، محتوای تصویری یا اینفوگرافیک و …

  • بازاریابی شبکه های اجتماعی (Social Media Marketing)

بازاریابی شبکه های اجتماعی یا سوشیال مارکتینگاستفاده از شبکه های اجتماعی امروزه دیگه برای میلیون ها مردم نوعی نیاز واجب شده است به طوری براساس آمار استفاده مردم ایران فقط از شبکه اجتماعی اینستاگرام به بیش از 40 میلیون نفر رسیده است .

پس زمانی که این همه مخاطب را میشود به راحتی پیدا کرد باید اقداماتی را انجام داد تا توجه این مخاطبان به خدمات یا محصولات مورد نظر ما جذب شود.

برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی روش های زیادی وجود دارد مانند ساخت محتوای آموزشی، تولید و پخش تیزرهای تبلیغاتی ، ایجاد کمپین هایی با هدف تبلیغات , بلاگری محصول ، همکاری با ایفلوئنسرها و واینرها و…

اینستاگرام ، یوتیوب ، تلگرام ، توییتر ، لینکدین و فیسبوک شبکه های اجتماعی مشهوری هستند که در ایران کاربران زیادی دارند .

اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing)

اینفلوئنسر ها افراد تاثیر گذار و دارای فالوورهای بالا هستن که در صورت همکاری با آن ها می توان  با یک استراتژی صحیح اعتماد و توجه فالوورهای آنان را به خدامات و محصولات خودمان جلب کرده و در نتیجه سود آوری مالی داشته باشیم.

  • بازاریابی از طریق پرداخت به ازای کلیک (PPC)

روشی برای انتشار تبلیغ وجود دارد که هزینه آن به اینصورت محاسبه می شود که به ازای هر کلیکی که کاربر روی تبلیغ شما انجام میدهد از شما هزینه گرفته میشود ، بازاریابی pay per click در سرویس های داخلی و خارجی زیادی ارائه میشود که می توان از آن در کمپین های تبلیغاتی استفاده کرد و جواب خوبی گرفت.

معروف ترین ارائه کننده سرویس ppc شرکت گوگل است که این سرویس را با پنل حرفه ای با نام گوگل ادز یا google ads (ادوردز سابق) ارائه می کند و روش کار آن هم به اینصورت است که تبلیغات ادز را در ابتدای نتایج در کلمه مورد نظر مانند  تصویر زیر نمایش می دهد.بازاریابی دیجیتال با گوگل ادز

قیمت هر کلیک در این سیستم به کیفیت سایت ، میزان رقابت در کلمه کلیدی و قیمتهای پیشنهادی رقبا بستگی دارد .

  • بازاریابی از طریق همکاری در فروش (Affiliate Marketing)

افیلیت مارکتینگ نوع بروز شده بازاریابی پورسانتی سنتی است . فرض کنید دوست شما مغازه ای دارد و محصولی رو در آن می فروشد و به شما گفته اگر مشتری بفرستی 10 درصد پورسانت به مشا می دهد و شما با آوردن مشتری در فروش این مغازه همکاری میکنید.

این نوع بازاریابی در قالب فضای دیجیتال با استفاده از نرم افزار های دقیق با پنل های پیشرفته برای فروشگاه های بزرگ بسیار سود آور است و افراد بازاریاب این سیستم هم درآمد خوبی می توانند داشته باشند .

بازاریاب افیلیت می تواند لینک فروش محصول را با استفاده از روش های دیگر دیجیتال مارکتینگ به بازدید های بالا برساند و بدون داشتن دردسر های تامین ،حسابداری ، انبار و ارسال محصول براحتی به درآمد برسد

معروف ترین شرکت برای خدمات سیستم همکاری در فروش در ایران دیجیکالا هست و در خارج از کشور شرکت آمازون

  • ایمیل مارکتینگ (Email Marketing)

در گذشته از ارسال انبوه ایمیل برای مقاصد تبلیغاتی و گرفتن مشتری جدید خیلی استفاده می شد اما با توجه به محدودیت های که سرویس های میزبانی ایمیل برای قوانین اسپم گذاشتن و همینطور سلب اعتماد مخاطبان ، ارسال ایمیل انبوه بی برنامه به اعضای ناشناس عملا دیگر کار بیهوده ای است.

امروز از ایمیل مارکتینگ برای ارتباط با مشتریان استفاده میشود ، ایمیل مشتریان قبلی بسیار ارزشمند است و با استراتژی صحیح ایمیل مارکتینگ میتوانید این مشتریان را وفادار به خود کنید.

پیام های خوش آمد گویی و تبریک ها ، اخبار محصولات جدید ، کمپین های تخفیفی مناسبتی ، پبشنهاد های اختصاصی و … روش هایی است برای استفاده بهینه از ایمیل مارکتینگ در استراتژی دیجیتال مارکتینگ شرکت شما

  • تبلیغات بنری (Banner Advertising)

در صفحاتی از سایت خود یا سایت های دیگران میتوانید از بنر های گرافیکی زیبا برای صفحات هدف استفاده کنید و با استفاده از تکنیک های آدرس های utm کمپین تبلیغاتی خلق کنید و به تحلیل و بررسی میزان بازدهی آنها بپردازید .

درنهایت با تست های مختلف به بهترین مکان برای انتشار بنر های تبلیغاتی دست پیدا میکنید.

  • بازاریابی موبایلی (Mobile Marketing)

موبایل به عنوان شخصی ترین دستگاه دیجیتال به عنوان یکی از رسانه های قوی برای ارتباط میان افراد بکار می رود ، از موبایل مارکتینگ به عنوان اصلی ترین روش برای ارتباط تعاملی مناسب میان سازمان ها و مخاطبان می باشد که این ارتباطات میتواند از طریق بستر شبکه های مخابراتی یا اینترنتی صورت بگیرد.

  • اس ام اس مارکتینگ (SMS Marketing)

بازاریابی پیامکی که زیر مجموعه بازاریابی موبایلی به حساب می آید شباهت های زیادی با بازاریابی ایمیلی دارد.

 از نظر گروهی از مردم این روش بازاریابی دیگر اشباع شده و عملا کسی به آن توجهی نمی کند ولی همانطور که اغلب در شرکت های خلاق مشاهده می کنید ، متوجه خواهید شد که اگر از این روش با اصول بازاریابی مدرن همراه باشد بازدهی آن فوق العاده خواهد بود .

از این روش بیشتر برای برگشت مشتری و وفادار سازی مشتری های قدیمی استفاده می شود.

  • پوش نوتیفیکیشن (Push Notification)

نمونه پوش نوتیفیکیشن در مارکتینگ

روشی بسیار مدرن و فوق العاده که ابتدا بر روی دستگاه های تلفن همراه تست شد و جواب خوبی گرفت و اکنون با استفاده از نرم افزار های مرورگر توسط دیجیتال مارکتر ها اجرا شده و یکی از گزینه های موثر در کمپین های تبلیغاتی است .

پوش نوتیفیکیشن در واقع پیامی مانند اس ام اس است که برای استفاده ابتدا باید از طریق سایت یا اپلیکیشن خود  تاییده ارسال را از کاربر خود گرفته باشید.

این پیام بصورت متنی یا تصویری برای کاربران ارسال می شود و کاربر را به سمت سایت هدایت میکند.

به تازگی پلتفرم هایی برای ارسال پوش نوتیفیکشن انبوه به کابران سایت های دیگر به وجود آمده است که استفاده آن بصورت هوشمند و اصولی میتواند بسیار تاثیر گذار در بازاریابی محصول باشد.

از معروف ترین پلتفرم های ارسال پوش نوتیفیکشن در ایران ، میتوان سرویس نجوا را نام برد.

ابزارهای تحلیل و بررسی دیجیتال مارکتینگ

ابزارهای تحلیل دیجیتال مارکتینگ

با توجه گستردگی شاخه های دیجیتال مارکتینگ و تعدد بسیار بالای ابزارهای آنها ، ما در اینجا فقط به توضیح چند ابزار عمومی می پردازیم و ابزارهای بیشتر را در صفحات مخصوص خودشان باز می کنیم.

 

 

گوگل آنالیتیکس – Google Analytics

استفاده از این ابزار که ابتدا نیازمند داشتن سایت هست بسیار لازم و ضروریه ، ابزار گوگل آنالاتیکس برای تحلیل و بررسی ورودی های سایت و بازدیدکنندگان می پردازد.

این ابزار همچنین امکانات بسیاری همچون آنالیز رفتار کاربران ، منابع مورد استفاده دستگاه ها ، جغرافیای کاربران با بالاترین جزییات تفکیکی ، تفکیک تمامی موارد با فیلتر های تمامی آدرس ها ( url ) و صفحات سایت ، کنترل کمپین های تبلیغاتی و صدها امکانات دیگر دارد که واقعا یکی از اصلی ترین ابزارهایی است که هر دیجیتال مارکتری باید با آن آشنا باشد.

لینک ابزار : Analytics.google.com/analytics/web

گوگل تگ منیجر – Google Tag Manager

این ابزار به آنالیتیکس هم مرتبط است و برای اضافه کردن تگ به صورت ویژوال و با استفاده از پنل حرفه ای خود بکار میرود .

 تگ ها در این ابزار همان قطعه کدهایی هستند که بصورت جاوا یا html به به کدهای سایت اضافه کرد و قبل آمدن این ابزار باید بصورت دستی به کدهای صفحات تزریق میشد ولی الان با گذاشتن کد مرجع گوگل تگ منیجر میشود تگ های مختلف را از طریق پنل ، مدیریت کرد .

مزیت این ابزار برای دیجیتال مارکتیگ امکان مدیریت و آنالیز کدهای آمارگیر ، چت تماس ها و هرگونه رفتار کاربران است مانند فضاهای اسکرول شده ویدیو های دیده شده و رد، کلیک های ماوس و کیبورد و بسیاری قابلیتهای دیگر

این ابزار پنل نسبتا پبچیده ای دارد که پیشنهاد میشود قبل از استفاده آنرا آموزش ببینید.

لینک ابزار : analytics.google.com/analytics/web

hotjar

هات جار ابزاری بسیار جالب برای بررسی میزان تجربه کاربری ، رفتار و حرکات کاربران روی سایت شما است.

با استفاده از این ابزار میتوان از طریق نقشه هیت مپ میزان قسمت های جذاب صفحات را که کاربران بیشتر در آن قسمت ارتباط برقرار کردند را پیدا کرد .

کنترل روی میزان کلیک های ماوس ، اسکرول ، تایپ بازدیدکنندگان از قابلیت های دیگر این ابزار است که با درک درست از بررسی این اطلاعات و راهکار های عالی میشه بیشترین بازدهی را از حضور کاربران گرفت.

لینک ابزار : hotjar.com

socialblade

ابزار سوشیال بلید یکی از بهترین ابزارهای رایگان برای آنالیز شبکه های مجازی است.

sicialblade در واقع با استفاده از میزان تعامل کاربران با صفحات مجازی در زمان های مختلف آمارهای نسبتا قابل قبولی را برای ما مورد سنجش قرار می دهد که میتوانیم برای بدست آوردن میزان کیفیت پیج ها و صفحات از نظر فالوورها و بازدهی تبلیغات از این ابزار فوق العاده استفاده کنیم.

شبکه های مجازی که این ابزار از آنها پشتیبانی میکند:

  • اینستاگرام
  • یوتیوب
  • توییتر
  • فیسبوک
  • تیک تاک

لینک ابزار: socialblade.com

منابع و رسانه های آموزشی دیجیتال مارکتینگ

علم دیجیتال مارکتینگ که به عنوان یک رشته در دانشگاه های دنیا تدریس میشود هر روز بر گستردگیش افزوده می شود  برای عقب نماندن از بازار باید همواره مطالعات مداوم ازمنابع معتبر داخلی و خارجی داشته باشیم.

سایتهای خارجی فعال متعددی دراین زمینه وجود دارند که مطالب بروز و جدیدی منتشر میکنند و مطالعه و پیگری آنها بر علم ما افزوده میکند.

چند نمونه از سایت های معتبر در مورد مباحث دیجیتال مارکتینگ:

کتاب های پیشنهادی لاتین برای یادگیری دیجیتال مارکتینگ:

Digital Marketing Strategy: An Integrated Approach to Online Marketing 


The New Rules of Marketing and PR

کتاب دیجیتال مارکتینگ


SEO 2021 Learn Search Engine Optimization With Smart Internet Marketing Strategies

کتاب سئو دیجیتال مارکتینگ

 

دیجیتال مارکتر کیست و چه کاری انجام می‌دهد؟دیجیتال مارکتر کیست

دیجیتال مارکتر به کسانی اطلاق می شود که با توجه به بودجه تعیین شده و هدف های شرکت از روش ها یا کانال های مختلف دیجیتال مارکتینگ برای افزایش فروش یا برند سازی شرکت استفاده میکنند.

دیجیتال مارکتر با پیاده سازی یک استراتژی درست و طراحی کمپین های تبلیغاتی سعی میکند بر اساس الگو های شاخص های کلیدی عملکرد (kpi) میزان بازدهی کمپین های مختلف را می سنجند و با ابزارهای تحلیل و آماری بهترین شرایط را برای بازدهی بیشتر کمپین های بعدی فراهم میکنند.

 

با توجه به گستردگی شاخه های دیجیتال مارکتینگ نیازی نیست فرد یا مدیر دیجیتال مارکتر در همه شاخه ها متخصص باشد ولی باید آشنایی کامل از خروجی های عملکرد شاخص های کلیدی یا kpi در تمام شاخه ها داشته باشد .

متخصص های دپارتمان دیجیتال مارکتینگ در شرکت های بزرگ و سازمان بصورت زیر دسته بندی می شوند:

  • متخصص تولید محتوا
  • متخصص شبکه های اجتماعی
  • متخصص سئو
  • متخصص تبلیغات و ppc
  • متخصص ایمیل مارکتینگ و سیستم های پیام محور (پیامک ، پوش نوتیفیکشن ، واتساپ و تلگرام)
  • متخصص گرافیست و مدیای تبلیغاتی
  • متخصص تدوین و فیلمبرداری

هزینه های اجرای دیجیتال مارکتینگ

هزینه های بازاریابی دیجیتال بازه وسیعی دارد و به مقدار بسیار زيادی به استراتژی شما بستگی دارد ، ولی میتوان گفت نسبت هزینه های بازاریابی دیجیتال نوع آنلاین به مقدار قابل توجهی از روش های سنتی بازاریابی پایین تر است .

از هزینه های واجب در ابتدای مسیر ، تولید بستر اصلی یعنی سایت اصلی شماست که باید محاسبه شود که  میبایست حتما در ابتدای کار به آن بودجه ای اختصاص داد و در مراحل بعدی روش های دیگر را با توجه به استراتژی و بودجه های مشخص وارد برنامه اجرایی میکنیم.

نکته ای که باید توجه کرد محاسبه زمانبندی نرخ بازگشت هزینه ( roi ) است .

در برخی روش ها زمان بندی بازگشت هزینه طولانی (چند ماهه و بیشتر) و محاسبه آن کمی پیچیده است مانند سئو ، روش های بازاریابی محتوا و فعالیت شبکه های اجتماعی.

و همینطور در مقابل روش های دیگری هم وجود دارد که در زمان کوتاهی میتوان roi را اندازه گرفت مانند تبلیغات همسان ، تبلیغات کلیکی و بنری ، تبلیغات شبکه های اجتماعی و اکثر روش های دیجیتال مارکتینگ آفلاین.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم تمام ابعاد دیجیتال مارکتیگ را باز کنیم و به توضیح تک یه تک آنها بپردازیم ،همانطور که متوجه شدید این علم به سرعت در حال پیشرفت هست و به کانال یا روشی محدود نمیشود .

بسیاری افراد همچنان فقط سئو را با عنوان دیجیتال مارکتینگ می شناسند و این نظریه کاملا اشتباهی است، همانطور که در این مقاله توضیح داده شده این واژه با عنوان یک مفهوم کلی بکار میرود و دارای کانالهای بسیار متنوعی است و همچنان در حال وسیع شدن است.

ما در سایت دی ام یار با هدف بودن مرجع آموزشی و خبری دیجیتال مارکتینگ سعی میکنیم برای تمام جزئیات این حوزه مطالب آموزشی با کیفیت آماده کنیم و یار همیشگی شما در بالا بردن اطلاعات شما در این امر باشیم.

در صورتی که نظر، پیشنهاد یا سوالی در مورد این مقاله دارید حتما برای ما کامنت بزارید . به تک تک نظرات پاسخ داده خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا