عمومی و سایر

انواع پسوند های دامنه + معنی هر یک

برای تبلیغات، معرفی محصول، فروش محصول، ارائه خدمت و اعتباربخشی به کسب و کارها از بستری به نام سایت استفاده می شود. همچنین استفاده از سایت برای نشر اطلاعات و محتوا به امری رایج تبدیل شده است اما سوالی که مطرح می شود این است که آیا تمامی این سایت ها از یک دامنه اینترنتی استفاده می کنند یا انتخاب دامنه به معیارهایی در خصوص عملکرد و کاربردهای سایت بستگی دارد؟ در واقع پسوند دامنه های اینترنتی، کاربردهای مختلفی دارند، در ادامه به معرفی انواع پسوند های دامنه و معنی هر یک پرداخته ایم. با ما تا انتها همراه باشید.

تعریف دامنه اینترنتی

زمانی که بدنبال سایتی هستید و لینک آن را دریافت می کنید، در واقع آدرس سایت برای شما نمایش داده می شود. این آدرس همان دامنه سایت است که دریچه ورود به هر وب سایتی محسوب می شود و کاربران از طریق دامنه سایت، به آن وارد می شوند. اولین قدم در ایجاد یک سایت، تعریف کردن یک آدرس برای آن است. گام بعدی در راه اندازی سایت، خرید هاست مناسب خواهد بود. دامنه یا در اصطلاح انگلیسی domin هر سایت مخصوص همان سایت است طوریکه کاربر با جستجوی این دامنه بتواند به سایت مدنظر خود دست یابد بنابراین از لزومات ابتدایی ایجاد هر سایتی، تعریف دامنه برای آن است.

برای درک بهتر دامنه سایت می توانید فرمول ساخت یکی از سایت هایی که می شناسید را بررسی کنید. اگر دقت کنید متوجه خواهید شد که آدرس سایت مورد نظر شما که اصطلاحا url نیز نامیده می شود، از یک پروتکل، اسم دامنه( یا اسم سایت) و مسیر دامنه تشکیل شده است.

 

تعریف دامنه اینترنتی

http یا https پروکتل (protocol)
www زیردامنه (subdomain)
نام سایت نام سایت یا دامنه سطح دوم (second-level domain)
com دامنه سطح بالا (top-level domain)

در واقع دامنه سایت، گستره ای است که آدرس سایت در این گستره تعریف می شود و هر سایت دامنه مختص خودش را دارد تا دسترسی به آن بسیار ساده باشد.

دامنه سایت از کاراکترها و حروفی تشکیل می شود که قوانینی برای کنار هم گذاشتن این کاراکتر و حروف کنار هم وجود دارد مانند عدم استفاده از فاصله. همچنین در تعریف دامنه فقط از حروف و اعداد و خط تیره (-) می توان استفاده کرد در غیر این صورت دامنه شما نادرست محسوب می شود.

بهتر است که در انتخاب دامنه از تعداد کاراکتر کمتری استفاده شود اما به طور کلی تعداد کارکتر مجاز برای دامنه 63 کاراکتر و حرف می باشد. حال که با معنای دامنه آشنا شدید بهتر است انواع پسوند های دامنه را نیز بشناسید. این پسوندها دو بخش اصلی دارند:

نام دامنه: هر وب سایت با یک عنوان شناخته می شود که اسم برند، نوع خدمت و به طور کلی هدف ایجاد سایت در آن مستتر است. وارد هر سایتی شوید، در قسمت سرچ گوگل در بالای صفحه مرورگر، دامنه وب سایت مورد نظر مشاهده می شود که بخش اول دامنه، شامل نام وب سایت پیش رویتان است. موسس وب سایت می تواند هر نامی که بخواهد برای دامنه وب سایت خود خود انتخاب کند.

پسوند دامنه

هر سایت به دلیلی ساخته می شود و به همین دلیل نمی توان برای همه ی سایت ها از یک نوع پسوند دامنه استفاده کرد. تعداد پسوندهای دامنه که برای انواع سایت ها استفاده می شوند به عمومی یا اختصاصی بودن سایت و همچنین منطقه جغرافیایی وب سایت ایجاد شده بستگی دارد و دسته بندی این پسوندها نیز بر همین اساس صورت می گیرد.

رایج ترین پسوندهایی که برای دامنه وب سایت استفاده می شوند شامل  com, net, org,ir و info می باشند.

ممکن است این سوال بوجود بیاید که چه کسی یا چه سازمانی این پسوندها را تعیین می کند؟ این کار بر عهده موسسه ICANN است که پس از تایید این پسوندها، آنها را برای استفاده صاحبان سایت معرفی می کند. هزینه این پسوندها بر اساس خدمتی که قرار است ارائه دهند متفاوت است.

 

برای اطلاع از تاثیر ویدیو بر سئو وب‌ سایت، کلیک کنید.

 

انواع پسوند های دامنه

همانطور که عنوان شد بر اساس محتویات هر سایت، پسوند بخصوصی برای دامنه آن استفاده می شود که آشنایی با آنها برای کسی که قصد ایجاد وب سایت خود را دارد حیاتی است. در ادامه انواع پسوند های دامنه، معرفی شده اند.

1-پسوند های عمومی (Generic Top-Level Domains)

یکی از انواع پسوند های دامنه، پسوند عمومی می باشد. پسوندهای عمومی پسوندهای عمومی را ممکن است به طور روزمره، در حین کار با وب سایت ها مشاهده کرده باشید و به همین دلیل عمومی نامیده می شوند. پسوندهای عمومی قدیمی و رایج اند و عموم افراد می توانند از آنها استفاده کنند.

 

com. مخفف Commercial، که عموما بنگاه ها و شرکت های تجاری از آن استفاده می کنند.
org. مخفف Organizations، جهت خدمات ارگان‌ها و مراکز غیرانتفاعی به کار می رود.
net. مخفف Network، مورد استفاده برای شبکه و خدمات مرتبط با اینترنت.
info. مخفف information، اطلاع رسانی از طریق این پسوند صورت می گیرد.
pro.  کسانی که فعالیت حرفه ای در وب سایت خود دارند از این پسوند برای آن استفاده می کنند. مانند دانشمندان علم فیزیک، حسابداران، حقوق‌دانان و …
biz. مخفف Business، مختص کسب و کارهایی که فعالیت های تجاری را به صورت الکترونیکی انجام می دهند می باشد.
name. از این پسوند می توان برای ایجاد یک سایت شخصی استفاده کرد.
mobi. مورد استفاده برای پایگاه‌های فروش و سرویس‌دهی محصولات موبایل

پسوند های اختصاصی

2-پسوندهای اختصاصی (Sponsored Top-Level Domains)

برخی از انواع پسوند های دامنه نیز به صورت اختصاصی و تنها برای سازمان ها یا افراد خاصی به کار می روند و استفاده از آنها به قوانین تعیین شده ای بستگی دارد.

travel. شرکت ها و ارگان هایی که خدمات مسافرتی ارائه می دهند از این پسوند استفاده می کنند.
edu. مخفف Education، برای سایت هایی که فعالیت آموزشی و تعلیمی دارند به کار می رود.
tv. همانطور که از نامش پیداست پسوند مخصوص شبکه های تلویزیونی و ماهواره ای است.
int. اختصار International، حوزه اینترنتی سازمان‌های بین‌المللی را نشان می‌دهند.
gov. اختصار Government، در زمینه های مرتبط با نهادهای دولتی استفاده می شود.

 

3- پسوندهای ملی (Country Code Top-Level Domains)

یکی دیگر از انواع پسوند های دامنه، پسوند های ملی می باشند. منطقه جغرافیایی نیز می تواند در تعیین پسوند دامنه موثر باشد. در واقع هر کشور پسوند دامنه مختص خود را دارد که تنها ساکنان کشور مورد نظر، اجازه استفاده از آن پسوند را خواهند داشت.

ir این پسوند از واژه iran برگرفته شده است و تنها شرکت ها و افراد ساکن ایران می توانند از آن استفاده کنند.
co.ir. این پسوند یکی از انواع پسوند های دامنه است که شرکت های خصوصی و سازمان های غیر دولتی مجاز به استفاده از این پسوند هستند.
ac.ir. وزارت علوم، وزارت بهداشت، مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب و موسسات آموزش عالی از این دامنه استفاده می کنند. همچنین برای استفاده از این پسوند باید مدارک و مجوز مربوطه ارائه شود.
sch.ir. سازمان‌های آموزشی که مجوز وزارت آموزش‌ و پرورش را دارند و همچنین مدارس و موسسه های آموزشی اجازه استفاده از این پسوند را خواهند داشت. ارائه مدارک مربوطه الزامی است.
net.ir. شرکت‌هایی که خدمات شبکه و I ISPرائه می دهند مجاز به استفاده از آن هستند. همچنین ارائه کپی مجوز ISP الزامی می باشد.

 

خلاصه مطلب

در این مطلب به توضیح انواع پسوند های دامنه، پرداختیم. انواع پسوند های دامنه عبارتند از پسوند های عمومی، پسوند های اختصاصی و پسوند های ملی که در متن بالا به طور کامل معنی و کاربرد هر یک از آنها توضیح داده شد. شما عزیزان می توانید نظرات و سوالات خود را با ما در قسمت کامنت ها در میان بگذارید.

برای دانلود پی دی اف مطالب کامل این صفحه، کلیک کنید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا