عمومی و سایر

معرفی ابزار های سئو + امکانات شگفت آور

اگر سئو را به یک ساختمان چند طبقه تشبیه کنیم، پله های این ساختمان را ابزارهای سئو تشکیل می دهند. ابزارهایی که برای رسیدن به طبقه آخر یا همان رتبه های یک تا سه گوگل ضروری اند و اگر نباشند رسیدن به طبقه آخر تقریبا ناممکن است.
ابزارهای سئو به سایت ها در بهینه سازی و ارتقای کیفیت محتوا کمک می کنند و یک محتوای کاربردی و در عین حال بهینه شده را به مخاطب نمایش می دهند. برای معرفی ابزار های سئو با ما همراه باشید.

تاثیر ابزار های سئو

👈 در عصر امروز اغلب کسب و کارها علاوه بر فعالیت در دنیای حقیقی، جایگاهی در دنیای دیجیتال و آنلاین نیز برای خود ایجاد کرده اند که مشتریان زیادی نیز از این روش به خرید محصولات و استفاده از خدمات مشغول هستند. در این فضای رقابتی تنگاتنگ، که هر برند یا کسب و کاری می خواهد فروش خود را افزایش دهد، سئو به یاری کسب و کارهای آنلاین آمده است اما در مسیر بهینه سازی سایت، ابزارهایی نیز مورد استفاده قرار می گیرند. این ابزارها به همراه دانش سئو باعث بهبود نتایج گوگل می شوند. سایتی که در رتبه های یک تا سه گوگل قرار بگیرد محتوای کاربردی تری برای مخاطب ارائه می دهد و اگر یک سایت فروش اینترنتی باشد، طبیعتا فروش بیشتری نیز خواهد داشت. بنابراین آگاهی از این ابزارها به عنوان بازوی قدرت سئو، بسیار حیاتی است. در ادامه به معرفی ابزار های سئو پرداخته ایم.

معرفی ابزار های سئو

👈 تنوع ابزارهای سئو به عنوان یک امتیاز مثبت برای شرکت های دیجیتال مارکتینگ کوچک و بزرگ محسوب می شود. لازم به ذکر است که لزومی ندارد از تمام این ابزارها برای بهینه سازی سایت استفاده کرد اما بهتر است کاربرد هر یک را بدانید تا در صورت لزوم بتوانید از آن استفاده کنید. گوگل که سئوی سایت ها را به طور دقیق وارسی می کند، ابزارهایی را نیز برای کمک به بهینه سازی سایت در اختیار افراد قرار می دهد اما به غیر از ابزارهای گوگل، ابزارهای دیگری برای بررسی سایت و رتبه بندی آن وجود دارد. در ادامه این مقاله به معرفی ابزار های سئو پرداخته ایم.

معرفی ابزار های سئوی گوگل

معرفی ابزار های سئوی گوگل

همانطور که عنوان شد از آنجا که بررسی سایت از لحاظ رعایت اصول سئو را گوگل انجام می دهد، ابزارهایی را نیز به این منظور به کاربران معرفی می کند. این موتور جستجو که بزرگترین و پراستفاده ترین موتور جستجوی جهان محسوب می شود، با ارائه ابزارهای سئو کمک بزرگی به سایت ها برای ارتقا رتبه بندی خواهد کرد.

💡 Google search console
از ویژگی های مثبتی که ابزار سئو می تواند داشته باشد رایگان بودن آن است. سرچ کنسول از جمله ابزارهای رایگان و آنلاین گوگل است که قابلیت های زیادی دارد و همین قضیه آن را به یکی از بهترین ابزارهای سئو تبدیل کرده است. ممکن است برخی آن را با نام Webmaster Tools بشناسند اما در سال 2015 نام این ابزار به سرچ کنسول تغییر کرد. سرچ کنسول گوگل از طریق ایندکس کردن سایت، عملکرد بهتر موتور جستجوی گوگل و نمایش نتایج مرتبط با مطلب سرچ شده توسط کاربر بهینه سازی سایت را انجام می دهد. این ابزار با پیاده سازی این فرآیندها در پیدا کردن نتایج بهتر در صفحه SERP نقش دارد و باعث می شود کارآمدترین سایت ها برای مخاطب به نمایش درآید.
با در نظر گرفتن کاربردهای ذکر شده برای ابزار سرچ کنسول گوگل، با ثبت سایت در آن می توانید به مشکلات مستتر در سایت پی ببرید و پس از رفع کردن آنها به رتبه های بالاتری در میان نتایج گوگل دست یابید. اصلی ترین ویژگی این ابزار وارسی سایت و یافتن مشکلات آن است تا صاحب سایت بتواند با این راهنمایی ها به حل مشکلات سایت بپردازد.
کاربردهایی که در خصوص سرچ کنسول ذکر شد مهم ترین آنها بود و سایر کاربردهای این ابزار سئو به شرح زیر می باشد:
• نقشه سایت را بررسی می کند.
• هشدارهای گوگل در ارتباط با ایندکس، اسپم و دیگر مشکلات مرتبط با سایت را دریافت می کند.
• تعداد دفعات نمایش سایت شما در SERP را نشان می دهد.
• به شما در خصوص ایندکس شدن سایت درمیان نتایج گوگل اطمینان می دهد.
• از طریق سرچ کنسول می توان از آمار مرتبط با زمان دسترسی به سایتی خاص و یا زمان ایندکس شدن سایت مطلع شد.
• به وارسی و حل مشکلات سایت در خصوص ایندکس شدن می پردازد سپس درخواست ری- ایندکس صفحات سایت را صادر می کند.
• اگر در سایت شما صفحاتی مسدود شده اند، سرچ کنسول این صفحات را از طریق robots.txt پیدا می کند.
• کیفیت سایت را از جهات مختلف برای کاربران ارتقا و کارایی آن را نیز افزایش می دهد.
• صفحاتی که به صفحه وب سایت شما لینک داده شده اند( چه داخلی و چه خارجی) در این ابزار قابل نمایش هستند.
• مشکلاتی که به AMP مربوط می شوند را حل می کند.
• در تلفن همراه نیز می توان از آن استفاده کرد.
• سلامت فنی سایت را بررسی می کند.

برای اطلاع از تاثیر ویدیو بر سئو وب‌ سایت، کلیک کنید.

 

💡 Google page speed insight یا PSI
در ادامه معرفی ابزار های سئو، به ابزار PSL (PSGE SPEED INSIGHT) که شرکت گوگل آن را ارائه کرده است می رسیم. اگر قصد دارید از سرعت بارگذاری سایت خود در گوشی های هوشمند، لپتاپ و سایر وسایل ارتباطی مطلع شوید، Google page speed insight دقیقا این کار را برایتان انجام می دهد. ارزیابی سرعت صفحات سایت و بهبود آن از مهم ترین کارکرد های PSL می باشد. این ابزار سئو با پیدا کردن مشکلات مرتبط با سرعت و از طریق بررسی اطلاعات آزمایشگاهی و میدانی، به حل این مشکلات می پردازد تا سایت بتواند عملکرد مفیدتری را ارائه دهد.
این ابزار صفحه سایت شما را از لحاظ عملکردی بررسی می کند. نتیجه این بررسی به صورت یک نمره ارائه خواهد شد که بیان کننده سرعت سایت خواهد بود. در صورتی که این نمره از عدد 90 بیشتر باشد یعنی برآیند سرعت در سایت مناسب است اما اگر این نمره بین 50 تا 90 باشد یعنی سایت شما نیاز به یکسری اصلاحات دارد تا عملکرد سریع تر از خود نشان دهد. نمره زیر 50 نیز نمایش دهنده کاستی های زیادی در سایت شماست.
در ابزار PSL این امکان وجود دارد که هر صفحه را به طور جداگانه از لحاظ سرعت بررسی کنید و در صورت وجود نقص، راهکارهایی برای رفع آن به شما پیشنهاد داده می شود که پیاده سازی آنها سرعت سایت را به طور چشمگیری افزایش خواهد داد. این در حالی است که سرعت صفحه سایت تاثیر بسزایی در رتبه بندی سایت میان نتایج گوگل دارد.
💡 Google mobile friendly testing tool
ممکن است شما نیز با این مشکل مواجه شده باشید که گاهی صفحات سایت به درستی در صفحه موبایل نمایش داده نمی شود و بخش هایی از آن به صورت بریده به نمایش در می آیند. مورد بعدی از لیست معرفی ابزار های سئو، دقیقا با همین مشکل مرتبط است.
Google Mobile Friendly Testing Tool چگونگی نمایش سایت شما در موبایل را بررسی می کند و به این ترتیب ایرادات سایت در این زمینه برایتان آشکار خواهد شد. اینکه سایت شما به راحتی در صفحه موبایل نمایش داده شود تاثیر بسزایی در میزان بازدید سایت و کاهش نرخ پرش خواهد داشت. با کاهش نرخ پرش رتبه سایت در گوگل بهبود می یابد. با توجه به افزایش تعداد کاربران گوشی موبایل اهمیت استفاده از این ابزار به طور واضحی مشخص می شود. در ادامه به معرفی ابزار های سئو و بررسی موارد داخلی پرداخته شده است.

معرفی ابزار های سئو و بررسی موارد داخلی

ابزار های بهینه سازی سایت

در بالا به معرفی ابزار های سئو ارائه شده توسط گوگل پرداختیم و حال قرار است به بررسی سایر ابزارهای بهینه سازی سایت بپردازیم. برای بررسی موارد داخلی سایت مانند محتوا، لینک ها و کدها به ابزارهای دیگری نیاز است که بتوانند مشکلات این حیطه را شناسایی و راهکارهای مناسب برای رفع آنها ارائه دهند.

🌟 Screaming frog
در صورتی که به دنبال ابزاری برای زیر و رو کردن سایت خود و یافتن خطاهای احتمالی هستید، Screaming Frog بهترین و کارآمدترین ابزار در این زمینه است. یافتن مشکلات متداول سایت و پیدا کردن راه حل برای آنها از اصلی ترین کاربردهای Screaming Frog جهت بهینه سازی سایت محسوب می شود. سایر امکانات Screaming Frog شامل موارد زیر است:
• پیدا کردن مسیرهای تغییر یافته و خطاها و لینک های شکسته شده
• ارزیابی داده های متا و عنوان هر یک از صفحات
• ارزیابی محتوا از لحاظ دستور زبان و املا
• جستجو و کشف صفحات تکراری

🌟 Ahrefs
به عنوان آخرین مورد از معرفی ابزار های سئو، قصد داریم ابزار Ahrefs را تشریح کنیم.

برای کسانی که در حیطه سئو فعالیت می کنند مقایسه کیفیت کار رقبا و سنجش کیفیت کار خود بسیار مهم است. Ahrefs
از جمله ابزارهای بسیار قدرتمند در زمینه آنالیز رقبا، تشکیل لینک، آنالیز کلمات کلیدی، ارزیابی رتبه بندی و سایر موارد محسوب می شود. فیچرهای این نرم افزار کمک بزرگی برای متخصص مارکتینگ خواهد بود و بیشتر هم به همین منظور طراحی شده است اما سایر سئوکاران نیز از قابلیت های ذکر شده Ahrefs بهره می برند.

سئو چیست؟ با ما در دی ام یار همراه باشید.

خلاصه مطلب

سئو یا بهینه سازی یکی از فرآیندهای ضروری سایت ها محسوب می شود که بدون استفاده از ابزارهای سئو، قابل انجام نیست. این ابزارها با استفاده از الگوریتم های بخصوص به یافتن و حل مشکلات مرتبط با سایت ها می پردازند تا با این کار سرعت، عملکرد، کیفیت و کارایی سایت افزایش یابد. گوگل در کنار بررسی دقیق سئوی سایت ها، برای بهبود آنها در رتبه بندی نتایج، به ارائه برخی از این ابزارهای پرداخته است. در این مطلب به معرفی ابزار های سئو پرداختیم.

برای دانلود پی دی اف مطالب کامل این صفحه، کلیک کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا