اینستاگرام مارکتینگسئوموبایل مارکتینگ

ویدیو مارکتینگ چیست؟

بازاریابی ویدیویی که به آن ویدیو مارکتینگ نیز گفته می شود به یکی از شاخه های بازاریابی اینترنتی تعلق می گیرد که در این روش بازاریابی، فیلم و ویدیو به عنوان اصلی ترین ابزار های تبلیغاتی مورد استفاده قرار می گیرند.

به عبارت دیگر در این روش از بازاریابی، کاربران برای اینکه بتوانند نام تجاری و یا محصول و خدمات خود را ارتقا دهند از فیلم و ویدیو استفاده می کنند. در کمپین های بازاریابی قوی، ویدیو یکی از اصلی ترین اجزا در نظر گرفته می شود و به میزان قابل توجهی از آن استفاده می شود.

به کمک بازاریابی ویدیویی می توان نظر مخاطبین را جلب کرد و آنها را به دنبال کردن فعالیت مورد نظر تشویق نمود.

 تاریخچه ویدیو مارکتینگ

استفاده از روش ویدیو مارکتینگ در سراسر جهان از طریق شرکت های اپل و فاکس آغاز شد به طوری که برای اولین بار در سال 1995 اولین ویدیوی وایرال سازی شده به نام the spirit of christmas در محیط وب وارد شد که بازاریابی ویدیویی نیز در حالت کلی یکی از تکنیک های وایرال مارکتینگ است.

پس از آن وب سایت هایی که به اشتراک ویدیو ها برای مخاطبین می پرداختند از سال 1997 به صورت قارچی تکثیر شدند و استفاده از آنها به وفور گسترش پیدا کرد که امروزه از معروف ترین این وب سایت ها می توان به یوتیوب و آپارات اشاره کرد.

پس از این وقایع، در سال 2012 یکی از ویدیوهای منتشر شده در یوتیوب توانست که رکورد بیش از یک میلیارد بازدید را به دست آورد و از آن پس ویدیو مارکتینگ به ابزاری برای افزایش بازدید و بهتر دیده شدن کسب و کار ها تبدیل شد.

 ویدیو مارکتینگ چه مزایایی دارد؟

ساختن ویدیو برای ویدیو مارکتینگ و کمک گرفتن از آن برای رونق کسب و کار از پیچیدگی هایی برخوردار است اما با این وجود مزایایی در این روش نهفته است که این مزایا باعث می شوند تا کاربران به استفاده از این روش و صرف وقت و هزینه برای آن مایل باشند. مهم ترین مزایای ویدیو مارکتینگ از قبیل زیر هستند:

درگیر کردن ذهن مخاطبین

ویدیو مارکتینگ باعث می شود که ذهن مخاطبین به فعالیت مورد نظر شما مشغول شود و به این شکل مخاطبین متقاعد می شوند که ویدیوی مورد نظر را تا انتها مشاهده کنند و پیام تبلیغاتی نهفته در ویدیو را دریابند.

سهولت در استفاده از ویدیو برای کاربران:

تماشا کردن ویدیو برای کاربران بسیار آسان تر و لذت بخش تر از مطالعه کردن مطالب است و به همین دلیل کاربران ترجیح می دهند تا وقت خود را بر روی تماشای ویدیو بگذارند و آن را به مطالعه مطالب ترجیح می دهند.

به همین دلیل میتوان نتیجه گیری کرد که استفاده از ویدیو مارکتینگ یکی از تاثیر گذارترین روش ها بر روی بازاریابی است که بازدهی بیشتری در مقایسه با روش های دیگر دارد.

امکان ارائه اطلاعات کامل و جامع:

با استفاده از ویدیو در ویدیو مارکتینگ این امکان وجود دارد که تمامی اطللاعات مورد نظر را در داخل ویدیو قرار داد و منظور و هدف از ساخت ویدیو را به درستی و به صورت واضح به مخاطب انتقال داد.

این مساله در حالی است که اگر بخواهید تمامی نکات و مطالب را به شکل نوشته درآورید و در اختیار مخاطب بگذارید باید توماری را بنویسید و تمامی جزئیات را شرح دهید تا مخاطب متوجه منظور شما بشود که تاثیرگذاری این کار نیز بر روی مخاطبین ضعیف تر است.

امکان تاثیر گذاری بر روی احساسات کاربران با ویدیو:

بازاریابی ویدیویی به گونه ای است که با کمک آن میتوان به صورت مستقیم بر روی احساسات کاربران تاثیر گذاشت و عواطف آنها را در دست گرفت که تاثیر گذاشتن بر روی عواطف و احساسات کاربران از تاثیر گذارترین روش های بازاریابی است.

به این منظور تولید ویدیو در قالب طنز تاثیر زیادی بر روی عواطف و احساسات کاربران خواهد داشت.

ماندگار بودن ویدیو در حافظه ها:

بر اساس تحقیقات انجام شده، مشخص گردیده است که اگر بخواهید یک مطلبی که مطالعه کرده اید و یا یک ویدیو که آن را تماشا نموده اید را برای دیگران بازگو کنید، توانایی شما برای بازگو کردن ویدیو در مقایسه با نوشته و متن بیشتر است و اشخاص مختلف بهتر می توانند فیلم را به همراه جزئیات برای دیگران بازگو کنند.

به همین دلیل با استفاده از ویدیو مارکتینگ می توانید ماندگاری بیشتری در ذهن مخاطبین خود داشته باشید.

امکان وایرال شدن آن توسط موتور های جستجو:

معمولا اکثر ویدیو هایی که به شکل یونیک ساخته می شوند و کپی نیستند از طریق موتور های جستجو مورد توجه قرار می گیرند و موتور های جستجو آن ها را وایرال می کنند و در معرض دید بیشتری قرار می دهند.

معایب ویدیو مارکتینگ را بدانیم

ویدیو مارکتینگ در کنار تمامی مزیت هایی که دارد، معایبی را نیز در بر می گیرد که معایب آن عبارتند از:

نیاز به صرف هزینه زیاد:

ارائه محتوا به شکل نوشتاری به ابزار زیادی نیاز ندارد و تنها با در اختیار داشتن یک کامپیوتر میتوان متن را اماده کرد و در اختیار مخاطب قرار داد. اما از طرف مقابل استفاده از ویدیو برای بازاریابی نیازمند تخصص در زمینه ساخت ویدیو است و علاوه بر آن به تجهیزات صحنه و سناریو ویدیو و تسلط به نرم افزار های ویدیویی نیاز دارد.

با این وجود چنانچه این امکانات در اختیار صاحبین مشاغل نباشد، باید برون سپاری انجام شود و هزینه زیادی برای انجام این کار صرف گردد.

نیاز به زمان زیاد برای ساخت ویدیو:

از انجایی که برای ساخت ویدیو و استفاده از آن در بازاریابی ویدیویی باید تجهیزات مختلفی در اختیار باشد و فیلمبرداری انجام شود، زمان زیادی برای این امور باید صرف گردد که این مساله از جمله مهم ترین معایب در بازاریابی ویدیویی است.

امکان بروز مشکلات فنی در این روش:

بروز مشکلات فنی یعنی مشکلاتی که در ارتباط با بارگذاری و آپلود ویدیو هستند و یا مشکلات مربوط به اینترنت در برخی از نقاط جغرافیایی، همچنین استفاده از حجم زیاد اینترنت از جمله مسائلی هستند که در حین کار کردن با ویدیو ها و استفاده از ویدیو برای بازاریابی ویدیویی رخ میدهند.

علاوه بر آن نه تنها صاحبین مشاغل با این مشکلات مواجه هستند، بلکه کاربران نیز برای تماشای ویدیوی مورد نظر ممکن است که برای دانلود و تماشای ویدیو با هر یک از این مسائل مواجه شوند و امکان تماشای آن را نداشته باشند که در این حالت گروهی از مشتریان از تماشای ویدیو عاجز می مانند.

انواع ویدیو ها در بازاریابی ویدیویی را بشناسیم

ویدیو هایی که برای بازاریابی ویدیویی مورد استفاده قرار می گیرند، در ده گروه دسته بندی می گردند که این گروه ها از قبیل زیر در نظر گرفته می شوند:

ویدیو معرفی محصول:

ویدیو های معرفی محصول همان طور که از نام آنها پیداست در خصوص معرفی محصولات هستند و معمولا توسط فروشگاه ها از این ویدیو ها استفاده می گردد تا تبلیغی برای محصول مورد نظر باشد.

ویدیو معرفی برند:

این ویدیو ها در خصوص معرفی برند  هستند و معمولا توسط شرکت ارائه دهنده همان برند و یا بازاریابان آن مورد استفاده قرار می گیرند.

ویدیو مربوط به رویداد ها و وقایع:

این نوع از ویدیو ها که از سوی برخی از شرکت ها و یا رسانه های عمومی تولید می شوند، به گونه ای هستند که در رابطه با یک رویداد و یا واقعه ای خاص برای معرفی رویداد های سالانه تولید می گردند.

ویدیو هایی که در رابطه با مصاحبه های تخصصی هستند:

ویدیو هایی که در ارتباط با مصاحبه های تخصصی هستند به صورت کلی ارائه دهنده یک اختراع و یا اطلاعات فنی یک محصول هستند.

ویدیو های آموزشی و راهنمای استفاده از محصول:

ویدیو های آموزشی نیز همان طور که از نام آن مشخص است، به آموزش و نحوه استفاده از یک محصول می پردازند که معمولا این نوع ویدیو ها در ویدیو مارکتینگ از سوی شرکت ها و یا فروشگاه های اینترنتی تولید می شوند.

ویدیو های توصیفی:

ویدیو های توصیفی معمولا زمانی مورد استفاده قرار می گیرند که یک ویدیو جنبه تجاری و یا غیر تجاری داشته باشد.

ویدیو های انیمیشنی و یا موشن گرافیک ها:

از محبوب ترین انواع ویدیو در ویدیو مارکتینگ و در شبکه های اجتماعی می توان به ویدیو های انیمیشنی و یا موشن گرافیک ها اشاره کرد زیرا کاربران با این نوع ویدیو ها به خوبی ارتباط برقرار می کنند و از آنها استقبال می نمایند.

ویدیو های مربوط به نظرات مشتریان:

چنین ویدیو هایی در بازاریابی ویدیویی به این منظور تولید می شوند که نظرات مشتریان را در خصوص یک محصول و یا یک خدمت در اختیار سایرین قرار دهند.

با ارائه این ویدیو ها می توان تاثیرات خوبی بر روی فعالیت شرکت مورد نظر به همراه داشت.

ویدیو های زنده:

ویدیو های زنده می توانند تمامی کاستی های موجود در انواع ویدیو های قبلی را برطرف کنند و ارتباط بیشتر و موثر تری را بین مخاطب و بازاریاب شکل دهند که به این دلیل استفاده از این نوع ویدیو در ویدیو مارکتینگ توصیه می شود.

ویدیو های 360 درجه پانوراما:

ویدیو های پانوراما معمولا برای تولید تصویر از شرکت ها و اماکن مختلف استفاده می شوند. اما علاوه بر آن یکی از بهترین گزینه ها برای نشان دادن جاذبه های گردشگری در کشور های مختلف استفاده از این نوع ویدیو ها است که تماشای این تصاویر و ویدیو ها برای کاربران بسیار جذاب است.

اهمیت ویدیو مارکتینگ در دیجیتال مارکتینگ

در سال های اخیر فعالیت در فضای مجازی بسیار رونق گرفته است و همه گروه های سنی در قالب مخاطب و کاربر و یا به عنوان صاحبین مشاغل دیجیتالی در انواع مختلف شبکه های مجازی به فعالیت پرداخته اند که بررسی آمارهای مربوط به تماشای انواع ویدیو ها در یوتیوب و یا آپارات نشان دهنده اهمیت دیجیتال مارکتینگ و استفاده از ویدیو مارکتینگ در آن هستند.

هجوم آوردن جمعیت زیاد به سمت این شبکه ها نشان می دهد که دنیا به سوی فعالیت های دیجیتالی پیش می رود و ممکن است که در سال های آینده وسعت کسب وکار های مجازی رونق بیشتری پیدا کند و با توجه به اینکه مخاطبین بر اساس آمارهای موجود، به ویدیو های منتشر شده در انواع دسته بندی های ویدیو مارکتینگ بسیار علاقه نشان داده اند، می توان بیشتر به اهمیت استفاده از این روش در دیجیتال مارکتینگ پی برد.

 

استراتژی‌ها و بستر های اجرای ویدیو مارکتینگ

برای اینکه در استفاده از روش بازاریابی ویدیویی بتوان به موفقیت رسید و به هدف مورد نظر دستیابی پیدا کرد، این مساله بسیار مهم است که از یک استراتژی مناسب در این زمینه استفاده نمود.

به عبارت دیگر برای استفاده از این روش در بازاریابی دیجیتالی باید در ابتدا هدف مشخصی را تعیین کرد و بر اساس آن یک برنامه ریزی دقیق و نقشه مشخصی را تعیین نمود و پس از آن از بزار ویدیو مارکتینگ استفاده کرد تا به این شکل بتوان این مساله را سنجید که ویدیو مارکتینگ به کار گرفته شده به چه میزان در بازگشت سرمایه موثر بوده است و چه قدر توانسته برای کسب و کار ما سود آوری کند.

در نتیجه برای موفقیت در استفاده از این روش نباید از داشتن یک استراتژی مناسب غافل شد و علاوه بر آن باید دانست که ویدیو مارکتینگ را در کدام بستر انجام داد تا نتیجه بهتری به همراه داشته باشد.  از این رو بهترین بستر های ویدیو مارکتینگ را می توان انواع ذکر شده در بخش زیر در نظر گرفت:

اینستاگرام

ویدیو مارکتینگ در شبکه اینستاگرام از رونق زیادی برخوردار است و با وجود سیل عظیمی از جمعیت که به سوی این بستر مجازی روی آورده اند، به کار بردن ویدیو مارکتینگ و استفاده از آن در اینستاگرام فواید و مزایای زیادی برای صاحبین مشاغل به همراه خواهد داشت.

با وجود فعالیت های مختلفی که در اینستاگرام انجام می شوند و وسعت و تنوع کسب و کار ها در این شبکه، می توان از انواع مختلف ویدیو مارکتینگ که در بخش های فوق آنها را توضیح دادیم، در این شبکه استفاده کرد.

به صورت کلی ویدیو های منتشر شده در اینستاگرام از بازدید خوبی برخوردار هستند و در رونق کسب و کار مورد نظر بسیار مفید و کارامد واقع می شوند که تمامی پیج های کاری بهتر است تا از ویدیو برای دیجیتال مارکتینگ خود در این شبکه استفاده کنند.

آپارات

یکی از وب سایت های بسیار پر بازدید پس از یوتیوب را می توان وب سایت آپارات معرفی کرد که این وب سایت از سال 96 در کشور فعال شده است و به کمک آن امکان درامد زایی از محتوا برای صاحبین مشاغل دیجیتالی فراهم شده است.

در این وب سایت می توان تعداد بسیار زیادی از ویدیو ها را در زمینه های مختلف آپلود کرد و یا به بازدید از آنها پرداخت. لازم به ذکر است که از آنجایی که این وب سایت هیچ فیلتری در کشور ندارد و ورود به آن مجاز است، برای کاربران ایرانی گزینه بسیار مناسبی است و می تواند نرخ درآمد زایی و رونق کسب و کار را افزایش دهد.

یوتیوب

یوتیوب یکی از بزرگ ترین بستر های انتشار ویدیو و به اشتراک گذاری آن است که به عنوان دومین بستر جست و جو و دومین سایت پر بازدید پس از گوگل هم شناخته می شود.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته، میانگین بازدید ویدیو ها در این سایت از سوی مردم سراسر جهان به میزان پنج میلیارد ویدیو است و آپلود و بهینه سازی ویدیو در این سایت به شکل کاملا رایگان صورت می گیرد.

بر اساس این ویژگی ها یوتیوب یکی از بهترین بستر ها برای منتشر کردن ویدیو های تبلیغاتی خواهد بود.

لینکدین

لینکدین از جمله شبکه هایی است که در سراسر جهان در خصوص اشتراک فیلم و عکس می توان از آن استفاده کرد و یکی از انواع شبکه های بین المللی مانند: اینستاگرام و یوتیوب است که ویدیو مارکتینگ را در این شبکه نیز می توان انجام داد.

در سال های اخیر اپلود ویدیو در این شبکه نیز با افزایش چشم گیری رو به رو شده است و به همین ترتیب رضایت مخاطبین از صفحه های شرکتی و ویترین افزایش یافته است. زیرا مخاطب در این شبکه می تواند با مشاهده یک کلیپ ویدیویی بسیار کوتاه اطلاعات زیادی را دریافت کند و از آن در خصوص هدف خود بهره ببرد.

توییتر

علاوه بر شبکه هایی که در بخش های فوقانی به توضیح آنها پرداختیم، توییتر نیز یکی از شبکه های مجازی است که می تواند به عنوان یک بستر مناسب برای اشتراک گذاری عکس و ویدیو مارکتینگ از آن یاد کرد زیرا این شبکه نیز همانند اینستاگرام و لینکدین بر پایه اشتراک گذاری عکس، متن و ویدیو استوار است و فعالیت و برقراری ارتباط میان افراد در این شبکه بر اساس این سه داده صورت می گیرند.

تعداد کاربران ایرانی فعال در این شبکه بر اساس تحقیقات صورت گرفته در حدود 300 هزار عدد هستند که البته این رقم در مقایسه با کاربران فعال در اینستاگرام و لینکدین بسیار ناچیز است زیرا آمار کاربران ایرانی در این شبکه ها میلیونی هستند.

نمونه ویدیو مارکتینگ های موفق

شرکت ها و کمپانی های مختلفی در سراسر جهان از روش ویدیو مارکتینگ برای ترویج برند خود و موفقیت در کسب و کار کمک گرفتند. اما برخی از آنها به میزان بسیار زیادی با این روش معروف شدند و ویدیو مارکتینگ های انها به عنوان موفق ترین ویدیو مارکتینگ ها در جهان شناخته شدند که این کمپانی ها و ویدیو مارکتینگ های معروف آنها از قبیل زیر هستند:

کمپانی اپل

کمپانی اپل از جمله کمپانی هایی است که در بازاریابی بسیار حرفه ای عمل می کند.

این شرکت برای ترویج و ارتقای اپلیکیشن مورد نظر خود یعنی اپلیکیشن اپل موزیک، اقدام به تشکیل یک جنبش اعتراضی به همراه تیلور سویفت کرد و ویدیویی را به این شکل تولید نمود.

تولید این ویدیو و انتشار آن در شبکه های مجازی و استفاده از آن در قالب یک ویدیو مارکتینگ به گونه ای بود که در آن نه تنها یک برند و یک سلبریتی معرفی شدند بلکه موضوعی مرتبط نیز در این ویدیو مطرح شد و سپس این کار به عنوان یکی از نمونه های موفق ویدیو مارکتینگ شناخته شد.

کمپانی شورلت

شرکت شورلت یکی از پیشتازان در زمینه بازاریابی دیجیتالی است و ویدیو هایی که توسط این کمپانی برای شرکت dayitforward ساخته شدند با پاسخ های بسیار مثبتی از سوی مردم مواجه شد زیرا استفاده از برند شورلت در این ویدیو ها باعث سرگرمی مردم و جلب نظر و علاقه آنها شد.

کمپانی ال جی

با افزایش رقابت در میان شرکت های تولید کننده گوشی همراه، شرکت ال جی برای رقابت با برند های اپل و سامسونگ و برای اینکه بتواند محصولات خود را در بین این دو کمپانی جای دهد، اقدام به ساخت ویدیویی کرد که در این ویدیو قدرت بالای پشتیبانی از باتری گوشی ال جی به نمایش درآمد و اینگونه به مردم نمایش داده شد که در مواقعی که باتری گوشی موبایل آنها ضعیف می شود و علامت باتری ضعیف بر روی گوشی پدیدار می شود، چگونه بدون اینکه استرس بگیرند با این چالش برخورد کنند و از پس آن برآیند.

 

آمار های استفاده از ویدیو مارکتینگ

در خصوص ویدیو مارکتینگ و استفاده از آن آمارهای بسیار زیادی وجود دارد که هر آمار به موضوع خاصی در زمینه استفاده از ویدیو مارکتنیگ اشاره می کند اما آمار های کلی در این زمینه که از سوی وب سایت های مختلف به دست آمده اند، به اینگونه هستند:

گوگل: از هر ده نفر، شش نفر ترجیح می دهند که فیلم ها را به شکل آنلاین تماشا کنند.

یوتیوب: کاربران در یوتیوب به شکل روزانه بیش از یک میلیارد ساعت فیلم تماشا می کنند و بیش از 10 میلیارد ویدیو در سایت یوتیوب توسط کاربران سراسر جهان مشاده می شود.

سیسکو: 75 درصد از کل ترافیک اینترنت موبایلی در کل جهان تا سال 2021 به ویدیوها تعلق می گیرد.

Adweek : روزانه در حدود 75 میلیون نفر از پلت فرم های ویدیوی فیس بوک بازدید می کنند.

توییتر: 82 درصد از کاربران توییتر به تماشای محتوای ویدیویی می پردازند و ویدیو های موجود در این شبکه به میزان 6 برابر بیشتر از عکس ها بازتوییت می شوند که این آمار در خصوص پست هایی با عکس 3x و gif نیز به همین شکل صادق است.

آپارات: این وب سایت در یک شبانه روز بیش از 7 و نیم میلیارد بازدید کننده از ویدیو دارد.

 

نتیجه گیری

بر اساس تمامی مطالبی که در این مقاله به توضیح آنها پرداختیم، یعنی: ویدیو مارکتینگ، مزایای آن، آمارهای به دست آمده از آن و … می توان پیش بینی کرد که در سال های آینده استفاده از شبکه های مجازی و فعالیت کاربران و صاحبین مشاغل در انواع مختلف این شبکه ها افزایش پیدا کند و تحولات عظیمی در این زمینه صورت گیرد.

از این رو نباید از توجه به دیجیتال مارکتینگ و استفاده از ویدیو مارکتینگ غافل شد، بلکه باید تمامی نکات و مسائل مهم در این زمینه را به خوبی آموخت و برای کسب و کار های اینترنتی از آنها استفاده کرد تا بتوان در پیشرفت های بعدی و احتمالی آینده در این شبکه ها نیز سهیم شد و از آنها استفاده کرد.

به عبارت دیگر میتوان گفت که با اهمیتی که دیجیتال مارکتینگ در جوامع مختلف پیدا کرده است، امروزه لازمه زندگی هر فردی است که با استراتژی ها و روش های مختلف دیجیتال مارکتینگ و ویدیو مارکتینگ آشنا باشد و در این زمینه کسب دانش و اطلاعات کافی برای هر کسی الزامی است که مسلما اهمیت این مساله در سال های آتی بیشتر هم می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا