بازاریابی محتواییسئو

تولید محتوا چیست؟ + مقایسه انواع آن

یکی از مهمترین گام ها در زمینه فروش آنلاین، این است که با روش های بازاریابی محتوا آشنا باشید و اساساً بدانید تولید محتوا چیست؟ تولید محتوا یکی از مهمترین روش ها برای انتقال پیام به مخاطبین است که با روش های مختلف صورت می‌گیرد. در واقع یک محتوا می تواند چنان بر مخاطب تاثیر داشته باشد که در نهایت برای شما اعتبار و فروش را ممکن سازد. اما هر کدام از انواع محتوا برای انتقال نوعی از پیام کاربرد دارند.

بعلاوه پلتفرمی که در آن نشر محتوا صورت می گیرد، بسیار مهم است. مثلاً محتوایی که در شبکه‌ های اجتماعی منتشر می ‌شود، با نوع محتوایی که در وبلاگ ها انتشار می باید، فرق دارد یا محتوای ویدئویی با محتوای متنی تفاوت های اساسی دارد که باید هنگام استفاده از انواع روش ها به این موارد دقت داشته باشید. با توجه به اهمیت تولید محتوا برای کسب و کارهای مختلف که می تواند برای آنها بازدید بیشتری را به همراه داشته باشد، در ادامه به انواع روش های تولید محتوا و کاربرد هرکدام اشاره خواهیم کرد.

اهمیت تولید محتوا

👈شما در هر لحظه از زندگی روزمره با انواع محتوا سروکار دارید، از محتوای کتاب ها و فیلم ها گرفته تا محتوای فضای مجازی منتشر می شود. محتوا می تواند باعث آگاهی شما شده و از طریق آن بسیاری از سوالات شما پاسخ داده شود. برخی از انواع محتوا نیز سرگرم کننده هستند و شما می توانید از طریق آن اوقات فراغت خود را پر کنید.

👈در حال حاضر مفهوم تولید محتوا در فرایند بازاریابی جنبه دیگری دارد که باعث افزایش فروش و درآمد شما خواهد شد. بازاریابی محتوا باعث می شود که شما بتوانید مشتریان را به سمت خود جذب کنید و از طریق آن کاربران را ترغیب به بازدید از کالا و خدمات خود نمایید. در مجموع می توان اهمیت تولید محتوا را برای انواع کسب و کار آنلاین در موارد زیر خلاصه کرد:

🔔افزایش درآمد و فروش

👈 تولید محتوا می تواند نقش موثری بر افزایش درآمد مستقیم یا غیرمستقیم شما داشته باشد. اثرگذاری تولید محتوا به طور مستقیم می‌تواند از طریق فروش دوره های آموزشی، فروش حق اشتراک، درآمد از تبلیغات باشد. اما روش درآمدزایی غیر مستقیم تولید محتوا می تواند از طریق تولید محتوا در وبلاگ ها، سایت ها و شبکه های اجتماعی برای اطلاع رسانی از کالا و خدمات شما و در فرایند برندینگ باشد.

🔔 جلب اعتماد مخاطبان

👈تولید محتوا می تواند در جلب اعتماد مخاطبان هدف شما تاثیر بسزایی داشته باشد. از طریق شما می‌توانید به مخاطبان خود آموزش دهید، آنها را سرگرم کنید، اطلاعات کافی در اختیار آنها قرار دهید یا به بسیاری از سوالات آنها پاسخ دهید. بنابراین با ارائه یک سری اطلاعات کافی از طریق فرآیند تولید محتوا، می توانید رضایت و اعتماد مخاطبان را به خود جلب کنید و در نتیجه بازدید بیشتری داشته باشید.

🔔شناخت راحت‌تر برند

👈هنگامی که محتوایی را متناسب با برند خود منتشر می کنید، نام شما در ذهن مخاطب ثبت می شود و همین مسئله باعث می ‌شود که مخاطب شما را به خاطر آورد. در واقع تولید محتوا ابزاری عالی برای ارتقاء آگاهی از برند شما خواهد بود.

اهمیت تولید محتوا

🔔کمک به فرایند سئو

👈 بهینه سازی وب سایت و بهبود رتبه آن در نتایج جستجوی گوگل بدون وجود محتوا معنایی ندارد. شما می‌توانید با انتشار یک محتوای درخور و استفاده از تصاویر و ویدیو در کنار محتوای متنی، متن مخاطبان زیادی را روانه سایت خود کنید. تمام کارهایی که از طریق تولید محتوا انجام می دهید، می تواند باعث افزایش رتبه شما در گوگل شود.

🔔جلب مشتری های دائم

👈افزایش تعداد بازدید ها برای هر کسب و کاری ضروری است. تولید محتوایی که به صورت حرفه ای انجام شود، می‌تواند سیل عظیمی از مشتریان را به سمت سایت و همچنین شبکه های اجتماعی شما روانه کند. همین افراد می توانند با تکیه بر محتوایی که در اختیار آنها قرار گرفته و در اثر اعتماد به کسب و کار شما، در آینده به مشتریان دائم تبدیل شوند.

🔔نشان دادن تخصص در کسب و کار

👈 از طریق تولید محتوای استراتژیک و با برنامه مدون برای فرایند تولید محتوا، می توانید دانش و تخصص خود را در حوزه کسب و کار خود به رقبا نشان دهید و خود را اثبات نمایید. در واقع فرایند تولید محتوا اگر به صورت تخصصی و حرفه ای انجام شود و اگر بتوانید تولید محتوای تلفیقی شامل تصاویر، ویدئو و صوت داشته باشید، می توانید در فرایند بازاریابی محتوا از رقبای خود پیشی بگیرید. اما در ادامه لازم است در ارتباط با استراتژی و برنامه ریزی محتوا توضیحاتی را ارائه کنیم.

آشنایی با فرآیند تولید محتوا

👈 هنگامی که می خواهید بازاریابی محتوا را شروع کنید، باید بدانید فرآیند تولید محتوا چیست؟ محتوا در واقع یک راه ارتباطی بین صاحبان کسب و کار و مخاطبان آن است و اصلی ترین هدف از تولید محتوا این است که در مورد کسب و کار خود اطلاعاتی در اختیار مخاطبان جامعه هدف خود قرار دهید.

👈 تولید محتوا یکی از ابزارهایی است که به شما کمک می کند تا مخاطبان با کسب و کار شما بیشتر آشنا شوند و از طریق آن فرآیند برندسازی و فروش خود را انجام دهید و بتوانید در بین مخاطبان خود جایگاه داشته باشید. اما هنگام نشر محتوا باید روش‌هایی را اتخاذ کنید که برای اعتبار سازی کسب و کار شما بیشتر کارایی دارد. در ادامه به بررسی انواع روش های تولید محتوا خواهیم پرداخت.

آشنایی با انواع راه های تولید محتوا

👈در حال حاضر با توجه به رونق کسب و کارهای اینترنتی روش های جذب مخاطب از طریق محتوا بیش از پیش به چشم می‌ آید و صاحبان کسب و کار سعی دارند از روش ‌های مختلف نشر محتوا استفاده کنند تا بتوانند به هر نحوی مخاطبان را به سوی خود جلب کنند.

👈برای این که بتوانید تولید محتوای با کیفیت ارائه دهید، باید با روش های مختلف ایجاد محتوا با توجه به نوع کسب و کار خود آشنا باشید. در واقع هنگام تولید محتوا باید نهایت هوشمندی خود را به کار ببرید تا بتوانید از رقبای خود پیشی بگیرید. روش‌ های مختلفی برای تولید محتوای سایت وجود دارد که با مقایسه هر کدام از این شیوه ها می توانید سریعتر به اهداف خود در زمینه فروش و برندینگ دست یابید. انواع روش های تولید محتوا شامل موارد زیر می باشد.

انواع راه های تولید محتوا

سئو چیست؟ برای کسب اطلاع از پاسخ این پرسش با ما در دی ام یار همراه باشید.

تولید محتوای متنی

👈یکی از روش های رایج و متداول تولید محتوا، نوشتن محتوای متنی است. محتوای متنی حساسیت بالایی نسبت به سایر انواع محتوا دارد که شما باید نهایت هنر خود را در نوشتن عنوان و تیترهای جذاب به کار ببرید و کاربران را به خواندن کامل محتوا ترغیب نمایید. محتوای متنی بیشتر برای وبسایت ها و شبکه های اجتماعی کاربرد دارد و انواع آن شامل مقاله های آموزشی، مقاله های تحلیلی و ایمیل ها می باشد.

تولید محتوای صوتی یا پادکست

👈یکی دیگر از تکنیک های رایج، نشر تولید محتوای صوتی یا همان تولید پادکست است. این نوع از محتوا برای افرادی که فرصت کافی برای خواندن متون ندارند، می تواند بسیار کارساز باشد. افراد می توانند با گوش دادن به محتوای صوتی، اطلاعات مورد نظر خود را به دست آورند.

تولید محتوای ویدئویی

👈از تکنیک های مهم تولید محتوا می توان به تولید محتوای ویدئویی یا ویدئو مارکتینگ اشاره کرد و از آنجا که بسیاری از کاربران به محتوای بصری اهمیت بیشتری می ‌دهند، این نوع محتوا می تواند در انتقال بهتر پیام مخاطبان کمک بیشتری ‌کند. در حال حاضر ۷۰ درصد مخاطبان با مشاهده ویدئوها به خرید از فروشگاه آنلاین ترغیب می شوند.

تولید محتوای خبری

👈یکی از روش های تولید محتوا، محتوای خبری است که بیشتر نویسندگان مجلات خبری و روزنامه ‌نگارها این نوع از محتوا را تولید می ‌کنند. باید در نوشتن تولید محتوای خبر از اخبار به روز و معتبر استفاده نمایید. محتوای خبری برای سایت هایی که کار نشر رپورتاژ را انجام می دهند، مناسب ترین نوع می باشند. در این روش، محتوا به صورت رسمی و هیجانی نگارش می شود و اطلاعات خاصی در لحظه به مخاطب ارائه می گردد.

تولید محتوای آموزشی

👈هدف از تولید این نوع محتوا، آموزش یک موضوع به کاربران است. برای اینکه بتواند تولید محتوای آموزشی موفقی داشته باشید، باید ابتدا جامعه هدف خود را بشناسید تا بتوانید با توجه به مخاطبان خود نوع آموزش را مشخص کنید.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟ برای کسب اطلاع از پاسخ این پرسش روی لینک ابی رنگ کلیک نمایید.

تولید محتوای به صورت اینفوگرافیک

👈یکی از روش هایی که از طریق آن می توانید مخاطب را به خود جلب کنید، تولید محتوای اینفوگرافیک است. محتوای بصری جذابیت بیشتری برای مخاطبان دارند. آنها ترجیح می‌دهند به جای خواندن متون با یک تصویر اطلاعات لازم را به دست آورند. بنابراین تصاویر می توانند گزینه بهتری برای پیش بردن کسب و کار شما به حساب آیند.

تولید محتوا از طریق وبینار

👈یکی از روش های تولید محتوا، روش وبینار است که به صورت آنلاین و با هدف پاسخگویی به سوالات کاربران متعددی انجام می شود. از طریق وبینار کاربران می توانند به اطلاعات مفیدی دست یابند و این امر کمک می کند تا تمام ابهامات آنها برطرف شود.

تولید محتوای تلفیقی

👈 یکی از انواع تولید محتوا، سفارش تولید محتوا تلفیقی است. به این صورت که از چند روش برای نشر محتوا استفاده می شود و با آن مولتی مدیا نیز می گویند. به طور مثال می توانید محتوای متنی و تصویری را با یکدیگر تلفیق کنید یا می توانید همزمان متن، ویدئو و پادکست را در وبسایت یا شبکه های اجتماعی منتشر کنید. باید توجه داشته باشید که برخی از سایت‌ها به تنهایی نمی‌توانند با متن به نیاز کاربران پاسخ دهند، به همین دلیل باید از روش های تلفیقی دیگر برای جذب مخاطبان بهره ببرید.

تولید محتوا در شبکه های اجتماعی

👈شبکه های اجتماعی یکی از پلتفرم های مهم جهت تاثیرگذاری بر مخاطبان می باشند. امروزه تاثیر شبکه های اجتماعی به حدی است که بیشتر صاحبان کسب و کار ترجیح می‌‌دهند فرایند تبلیغات و ارائه خدمات خود را در این شبکه ‌ها انجام دهند.

👈پربازدیدترین شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام، تلگرام، توییتر، لینکدین هستند که می‌توانید برای تبلیغ و جذب مشتری از این پلتفرم ها استفاده کنید و در کمترین زمان تاثیر بسزایی بر مخاطبان خود داشته باشید. از طرف دیگر دو سویه بودن تعامل در شبکه های اجتماعی، می تواند بر روند برندسازی شما به طور چشمگیری تأثیر داشته باشد.

نکات بهینه تولید محتوا بهینه

آشنایی با استراتژی تولید محتوا

👈بسیاری از افراد زمانی که پاسخ این سوال که تولید محتوا چیست؟ را دریافت می کنند، می خواهند با استراتژی و برنامه ریزی تولید محتوا نیز آشنایی داشته باشند تا بتوانند از طریق آن میزان اثرگذاری بر مخاطبان را بالا ببرند.

👈در فرایند تولید محتوا شما باید با استراتژی و برنامه مدونی داشته باشید تا بتوانید به اهداف خود در روند بازاریابی محتوا دست یابید. استراتژی محتوا در همه موارد از جمله نام تجاری، لحن برند و ایجاد تقویم محتوایی دیده می شود. در استراتژی محتوا شما باید موارد زیر به صورت گام به گام پیاده سازی کنید:

🔔تعیین اهداف تولید محتوا

👈برای تولید محتوا شما باید همانند یک کمپین بازاریابی سنتی، استراتژی و هدف خود را مشخص کنید. همانطور که در بازاریابی اهداف تعریف و تثبیت می شوند، در فرایند بازاریابی محتوا نیز باید در گام اول، اهداف خود را مشخص کنید تا بتوانید ترافیک سایت کسب و کار خود را بالا ببرید. اهداف تعیین شده باید با موضوع کسب و کار شما و چشم انداز کاری شما مطابقت داشته باشند.

🔔 پرسونای مشتریان

👈برای اینکه بتواند یک استراتژی و برنامه ریزی محتوای درست و مناسبی داشته باشید، ابتدا باید به چهارچوب ذهنی مخاطبان خود، دیدگانه و سلائق آنها توجه داشته باشید. باید بدانید که با چه کسی صحبت می کنید، چه کالا و خدماتی را به چه افرادی می خواهید ارائه کنید. در فرایند تولید محتوای موفق، باید بتواند که کاربران را به سمت خود جذب کنید. در فرایند بازاریابی شما با افرادی که سر و کار دارید، که باید با آنها رابطه ایجاد کنید. بنابراین باید محتوای خود را به گونه‎ای تولید و ارائه کنید که در افزایش تعداد مخاطبان و نرخ تبدیل سایت و دیگر رسانه های شما تاثیر داشته باشد.

🔔توجه به سفر خریدار

👈منظور از سفر خریدار این است که شما باید در فرایند تولید محتوا به چشم اندازهای مخاطبان خود و مسیری که آنها برای انتخاب کالا یا محصول شما طی می‌کنند توجه داشته باشید. چشم انداز مخاطبان شما در واقع می‌تواند راه حل هایی برای تولید محتوای موثر به شما ارائه کند. شما به عنوان صاحب یک کسب و کار باید در این مسیر به مخاطبان خود آگاهی، توجه و راه حل مناسب برای تصمیم‌ گیری ارائه نمایید. هر کدام از چشم اندازها در بخشی از سفر مخاطب قرار می گیرد. بنابراین شما باید مطالبی را برای مخاطب خود تولید کنید که در هر مرحله بتواند پاسخگوی نیاز آنها باشد.

آشنایی با استراتژی تولید محتوا

🔔توجه به نقش مخاطب

👈همیشه سعی کنید موضوعی برای محتوای خود انتخاب کنید که متناسب با چشم انداز خریدار است. بازدید کنندگان جدیدی که وارد وب سایت یا شبکه های اجتماعی می شوند، در مرحله آگاهی، محصولی را نمی خواهند. آنها یک چک لیست سریع یا یک مقاله در را پیدا می‌کنند تا بتوانند بر اساس آن پاسخ سولات خود را دریافت کنند. در مرحله تصمیم گیری پس از بررسی اطلاعات موجود، سراغ کالا و خدمات شما می روند. همیشه مخاطب خود را در این مرحله قرار دهید. بهترین قالب های محتوا می تواند شامل آگاهی، ملاحظات و تصمیم‌ گیری باشند.

🔔توجه به ممیزی کردن محتوا

👈ممیزی کردن محتوا در واقع به این صورت است که شما کارهایی را که قبلاً انجام داده داده اید را مرتب می کنید و بر اساس آن می توانید برنامه محتوایی جدید خود را ترتیب دهید. این برنامه شامل نوشتن مجدد یک مقاله باشد که از طریق آن شکاف های که باید در پرسونای مخاطب در نظر بگیرید پر شود.

🔔 انتخاب فرمت مناسب محتوا

👈در فرایند تولید محتوا، ابتدا باید فرمت مناسب آن را در نظر داشته باشید. فرمتی که شما برای برای تولید محتوا انتخاب می کنید، ممکن است به صورت ویدئو، نمایش به صورت اسلاید، پست وبلاگ،گرافیک، کتاب الکترونیک و پادکست باشد که می توان با استفاده از خلاقیت خود عناصر دیگری به آنها اضافه کنید. با انتخاب یک فرمت مناسب به مخاطبان خود کمک کنید تا به نیازهای خود پاسخ مناسب دهید و به مرور بازدید سایت خود را افزایش دهید.

🔔ارتقاء محتوا

👈 زمانی که محتوایی تولید می کنید، این محتوا نیاز به ارتقاء و پروموت کردن دارد. شما زمانی که در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی مشغول فعالیت می باشید، باید هر چند وقت یکبار نیاز های جدید مخاطب را بررسی کنید. محتوای تولیدی را با اشکال مختلف محتوای رقیبان خود مقایسه نمایید، ساعت انتشار محتوا را در نظر بگیرید و سعی کنید راه هایی که رقبا برای جذب مخاطبان استفاده می کنند را پیدا کنید و در کار خود پیاده کنید. ارتقاء محتوا می تواند به افزایش بازدید شما کمک کند و از طریق آن می توانید به نقاط ضعف فرایند تولید محتوای خود پی ببرید.

نکاتی که در زمان تولید محتوا باید به آن توجه کنید!

👈 تولید محتوا یکی از ابزار هایی است که در حال حاضر بسیاری از کسب و کار ها برای بیشتر دیده شدن از آن استفاده می کنند، پس مخاطب صرفا اقدام به استفاده از محتوایی می کند که کیفیت بالاتری داشته باشد؛ تولید محتوای با کیفیت و بهینه دارای ریز نکات بسیار زیادی است که در ادامه برخی از آن ها را برای شما شرح داده ایم:

🔔 انتخاب عنوان جذاب

اولین و مهمترین گام در تولید محتوای ویدیویی، انتخاب یک عنوان جذاب با یک کاور مناسب است تا کاربران به تماشای ویدئو ترغیب شوند.

🔔 نوشتن سناریو

در گام بعد باید سناریوی جذاب برای ویدیو خود بنویسید. مثلا می توانید با یک سوال آن را شروع کنید. فراموش نکنید که ۱۰ ثانیه ابتدایی ویدیو ها بسیار مهم است. اگر در 10 ثانیه اول بتوانید کاربران را به خود جذب کنید، می توانید انتظار داشته باشید که محتوای شما برای کاربر اثربخش بوده است.

🔔 ارتباط متن با ویدئو در تولید محتوای تصویری

از مهمترین کارهایی که باید در هنگام تولید محتوا این است که متن شما با ویدئو همخوانی داشته باشد. بنابراین استفاده از کلمات کلیدی در ویدئو را از یاد نبرید.

🔔 درج نشانی سایت

در ویدیوهایی که منتشر می کنید، هرگز درج آدرس سایت از یاد نبرید، چرا که با این کار می توانید در ذهن کاربران ماندگار شوید و راه دسترسی آنها را به سایت و کسب و کار خود راحت تر سازید.

🔔 از گفتار تبلیغی بپرهیزید

در ویدئو به هیچ عنوان به صورت مستقیم محصولات خود را تبلیغ کنید. به گونه ای محتوا را تولید کنید که احساس نیاز در کاربر به طور غیر مستقیم به وجود آید و آنها برای خرید محصولات شما ترغیب شوند.

تاثیر تولید محتوا بر سئو

تاثیر تولید محتوا بر سئو

👈در حال حاضر بسیاری از کسب و کارها به دنبال بهینه سازی یا سئو سایت خود هستند تا از طریق آن بتوانند به نتایج اول صفحات گوگل را پیدا کرده و مشتریان زیادی را جذب کنند و در نهایت به فروش بیشتر کالا و خدمات خود دست یابند. اما باید بدانید که فرایند بهینه سازی سایت بدون تولید محتوای سئو شده معنایی ندارد. شما باید از طریق یک محتوای جذاب با رعایت اصول سئو اطلاعات دقیق و درستی را به مخاطبان خود ارائه کنید.

👈اولین گام در تولید محتوای سئو شده این است که مطالب شما یونیک و بدون کپی برداری باشند و براساس کلمات کلیدی که مخاطب به دنبال آن هستند، تولید محتوا کنید و موتورهای جستجو براساس فعالیت هایی که بر روی سایت خود انجام می دهید و همچنین بر اساس بازدیدی که مخاطبان از محتوای شما دارند، به سایت شما رتبه می دهند. هر چقدر که محتوای تولیدی قوی تر باشد، میزان بازدید بیشتر و در نتیجه رتبه و جایگاه مناسبی در نتایج جستجوی گوگل خواهید داشت. البته باید توجه داشته باشید که سئو سایت از طریق محتوا به تنهایی کافی نیست و اگر اصول فنی سئو را رعایت نکنید، همین امر می تواند باعث آسیب رساندن به رتبه سایت شما شود و در درازمدت مخاطبان خود را از دست خواهید داد.

سخن آخر

برای کسب موفقیت در بازار کسب و کار دیجیتال، اولین قدم این است که بدانید تولید محتوا چیست؟ و بهترین روش نشر محتوا کدام است؟ تولید محتوا یکی از مهم ترین روش های افزایش بازدید سایت و گسترش کسب و کارها می باشد. در حال حاضر بسیاری از صاحبان کسب و کار ترجیح می‌ دهند با به‌کارگیری تکنیک‌ های تولید محتوا، مخاطبان خود را به جذب کرده و کار ارائه خدمات و فروش محصولات خود را از این طریق انجام دهند.

بازاریابی محتوا یکی از روش هایی است که به وسیله آن می توانید در زمان کمتری کسب و کار خود را رونق دهید و از رقبای خود پیشی بگیرید. در این مطلب به بررسی انواع شیوه های نشر محتوا پرداختیم. چنانچه برای بهینه سازی سایت یا سئو و گسترش کسب و کار خود، نیاز به دریافت خدمات تولید محتوا دارید، می‌توانید با مشاوران ما تماس بگیرید تا اطلاعات لازم را در خصوص تعرفه‌ها در اختیار شما عزیزان قرار دهند.

برای دانلود مطالب این صفحه به صورت پی دی اف کلیک کنید.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام وقتتون بخیر، با تشکر از مقاله خوبتون، میخواستم بپرسم برای منی که میخوام وارد بازار کار بشم بهترین نوع تولید محتوا چیست؟ علاوه بر این ایا استفاده از انواع روش های تولید محتوا میتونه به درآمد بیشتر برای من کمک بکنه؟ یا شما صرفا توصیه می کنید که توی یکی از زمینه های تولید محتوا حالا چه تصویری یا متنی یا هرچیزی دیگه ای عمیق بشم؟

    1. سلام وقت شما هم بخیر و ممنون بابت لطفتون، ببینید اول شما باید بدونی که تولید محتوا چیه اصلا! تولید محتوا ی نوع خوراکه برای پلتفرم های مختلف از وب گرفته تا اینستاگرام و باقی شبکه های اجتماعی، شما خودتون باید ببینید که راحت ترید توی زمینه تولید محتوای ویدیویی فعالیت کنید، یا متنی یا صوتی و یا هر چیز دیگه ای، اما اگر بتونی توی انواع تولید محتوا دستی بر آتش داشته باشید و تو یکیش قوی تر کار کنید طبیعتا بهتر خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا